Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Inventarie

Hej,

 

Jag är ganska ny inom bokföring. En bokföringsfråga. En kund har köpt in ett fordon för 140000 inköpspriset. 3551 kr hyra per månad ,restvärde 28000 . Allt detta står i avtalet dock ingen moms. Min fråga är hur skall detta bokföras när första fakturan kommer?? Ska inventariet hamna i balansräkningen eller bara bokföra som vanligt mot konto 5615 och lyfta hela momsen. Fordonet ska användas för sandspridning.

 

All hjälp uppskattas

7 SVAR 7
LW -60
UTFORSKARE

Är det en hyra - vilket du skriver - är det moms på hyran.

 

Är det ett köp och ett lån inblandat, får man först en faktura på hela beloppet med momsen specificerad. Sedan får man månatliga amorteringar på lånet, men de är utan moms.

 

Vilket är det?

 

Mvh Lena 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej igen,

 

vi har inte någon faktura än. Det enda vi har är avtalet som jag skrev innan.

 

Frågan var om den hamnar i balansräkningen?  Det är ingen första förhöjda avgiften vill jag tillägga 🙂

Jag undrar om det här är ett köp, om det ska gå på leasing eller om det handlar om avbetalning på ett lån eller ifall det handlar om att hyra en maskin. Du skriver hyra, men även att det är ett köp. Det är olika. Vad står det i kontraktet?

 

Mvh Lena

 

 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej Lena, Här kommer texten från avtalet. Kunde tyvärr inte ladda upp bilden. Har dock tagit bort kundens och leverantörens namn och adress.

 

LEASINGAVTAL FORDON
Ikano Bank AB (publ), fortsättningsvis Uthyraren, som avser att köpa nedanstående
hyresobjekt, uthyr till hyreskunden detsamma på i detta avtal stadgade villkor. Utskriftsdatum 2019-11-28 Avtalsnummer 
HYRESKUND LEVERANTÖR


Ev. avvikande fakturaadress
HYRESOBJEKT
Märke, beteckning / typ, motor
Kubota stv36
Årsmodell
2008
Extra utrustning
vikplog och sandspridare
Försäkringsbolag
þ Ny ¨ Begagnad
Färg
orange
Mätarställning
HYRESTID, BASPRIS, HYRA, SLUTVÄRDE
Hyrestid i månader
36
Betalningsperiod
Månad i förskott
Baspris (inköpspris)
140 000 SEK
Hyra per månad
3 551 SEK
Slutvärde (restvärde)
28 000 SEK
Uppläggningsavgift
Till samtliga belopp i avtalet tillkommer moms. Hyran skall vara uthyraren tillhanda senast den första dagen i varje betalningsperiod. För tiden fr.o.m. leveransdag till avtalets
startdag utgår en trettiondels (1/30) månadshyra per dag. Ränteparameterns basdag 2019-11-25.
Vid hyrestidens slut är hyreskunden skyldig att anvisa en köpare till hyresobjektet. Kan inte hyresobjektet omgående försäljas, för minst ett belopp motsvarande avtalets
slutvärde efter avdrag för eventuella försäljningskostnader, skall hyreskunden omgående betala mellanskillnaden till uthyraren.
SIGNERING AV HYRESKUND
Utöver ovan angivna villkor gäller i övrigt "Allmänna villkor A3 - Leasingavtal Fordon v.19-08.1" av vilka hyreskunden tagit del och godkänt. Eventuella muntliga/skriftliga
avtal eller utfästelser av leverantören eller ombud för uthyraren gäller ej, såvida dessa inte skriftligen godkänts av behörig firmatecknare hos uthyraren. Uthyraren är enbart
uthyrare av hyresobjektet och ansvarar därmed inte för service, underhåll, förbrukningsmaterial eller hyresobjektets skick eller lämplighet för hyreskunden. Således äger
hyreskunden inte rätt att innehålla någon betalning till uthyraren pga fel eller brist i hyresobjektet eller med anledning av fel eller brist i leverantörens fullgörande av sina
åtaganden. Avtalet är bindande för hyreskunden genom dennes signering. Avtalet är bindande för uthyraren först vid utfärdandet av den första fakturan under avtalet.

Hejsan!

 

Har tagit över texten i Word nu och ska titta på den. Vad jag tror jag kan läsa mig till är att Ikano köper en av era inventarier och hyr ut den tillbaka till er. Stämmer det?

 

//L

Fd medlem
Inte tillämpbar

Våran kund sa att han köpt in en maskin som han ska hyra ut.

 

Mvh

Lena

Det verkar som om det är en leasing utan någon första förhöjd hyra så då hamnar den inte alls i balansräkningen utan bokförs som hyra inventarier löpande i resultaträkning. Det blir varken skuld eller tillgång när man hyr. Fördelen då är att man inte alls påverkar soliditeten vilket ibland kan vara bra. 

Om det hade varit aktuellt med en första förhöjd hyra så hade den hamnat i balansräkningen men så verkar det inte vara. Lycka till!