Hej,
Nu är det dags för mig snart att inventera för första gången. Jag driver en foodtruck så det mesta jag köper in så som drickor, såser, kött, sallad etc etc lägger jag på 4000 kontot när jag lägger in fakturor. Dock har jag lagt vissa produkter så som Take away boxar m.m som förbrukningsmaterial vilket jag hoppas är korrekt.
Men nu när jag ska inventera så har jag en fråga.
Råvaror så som kött, sallad, pommes, såser etc etc ska detta läggas på följande sätt:
1410 debet
4910 kredit
Eller
1410 debet
4000 kredit
Sen som kryddor för försäljning, drickor och takeaway boxar ska detta konteras på följande sätt:
1460 debet
4960 kredit
eller kan man lägga allt på 1410 debet och 4910?
Tänker att 1410 är lager av råvaror och 1460 är lager av handelsvaror.
Har kollat runt på forumet där föreslår många 4990 men detta kontonummer har inte jag i visma eEkonomi.
tar tacksamt emot lite råd och hjälp kring detta.
Redigerat: insåg efter att jag postat att jag kanske la detta i fel kategori. Men jag kan inte ta bort det så jag hoppas någon kanske kan flytta det rätt. Ber om ursäkt.
Löst! Gå till lösning.
Du tänker helt rätt om inventeringen och att det som inte är förbrukat läggs upp som varulager, gärna då uppdelat på färdigvaror och råmaterial.
Använd ett separat konto för lagerförändringen, inte inköpskontot, 4910 går utmärkt. Eller 4990 - det är bara att lägga upp det om du vill ha det kontot men kolla först att det inte finns men är inaktiverat.
Tack för svar.
Men tänker jag rätt gällande att dela upp råvaror och handelsvaror så som takeaway boxar m.m?
Japp, helt rätt.
Copyright 2024 Visma Spcs. All rights reserved.