Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Emma__30
UTFORSKARE

Justera felaktig avskrivning byggnadsinventarie

Han som arbetade med bokföringen innan mig skrev av allt på årsbasis, och jag vill hellre skriva av varje månad för att ha lite mer koll på hur året går vartefter. 

När jag gjorde ändringen från års- till månadsavskrivning slarvade jag och kollade inte upp aktiveringsdatum, utan räknade 5 år från då jag startade min rutin. 

Tyvärr ser jag nu att samtliga anläggningar bör ha blivit avskrivna under 2021 och jag har en STOR post kvar. 

Vad jag undrar är om jag måste skriva av hela denna post i bokslutet 2021, eller kan jag slå ut detta belopp på ett eller två år?

2 SVAR 2
Josefine Johansson
MODERATOR

Hej Emma,

 

Jag förstår men rent bokföringsmässigt så måste du, som jag ser det, skriva av detta i år i och med originalplanen. Detta eftersom man inte får lov att byta avskrivningsplan mitt i hur som helst, utan man måste följa den vanligtvis. Så mitt råd är att du gör en bokslutskorrigering där ju gör de nödvändiga avskrivningarna i år och makulera periodiseringarna om du gjort några sådana. Det du hade kunnat göra är att kontakta Skatteverket för att höra om du kan byta avskrivningsplan och därmed ha kvar den planen som du råkade lägga in. Jag bifogar instruktionen Makulera kommande periodiseringar om det är så att du har lagt upp periodiseringarna i Visma Administration. 

 

Om man kikar på vägledningen för K2 så kan man läsa följande:

 

 

Så detta bör man kunna tolka som att det inte är okej att planen ändras och därmed skall inventarierna skrivas av med hela beloppet i bokslutet nu om originalplanen var sådan.

 

Ha det fint!

/ Josefine

 

 

Stort tack!

Som tur är kör jag lite "old school" och bokar avskrivningarna manuellt varje månad - ingen periodisering är gjord. 😉