Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

magnus14
UTFORSKARE

Justera momsrapport för import från EU

Hej,

 

Jag hade några få importer inom EU förra året som jag gjorde privat och tog som utlägg i bolaget (AB). Säljaren har alltså redovisat med moms, det är ok, jag vill bara dra av kostnaden korrekt i bolaget.

Jag debiterade fakturornas totalbelopp (ink moms) mot 5410 istället för 4056 (använde debet 2645 och kredit 2614 för själva momsbeloppet vilket jag tror är korrekt).

Eftersom jag använde 5410 hamnar inget belopp i ruta 20-24 i momsredovisningen och skatteverketsinlämningsfunktion klagar att det borde finnas något där eftersom det finns i ruta 30 (som kommer från kredit i konto 2614). Det gäller fyra fakturor och 357 kr i moms, inga stora summor.

Nu läste jag här på forumet att man tydligen ska debitera konto 4056 för dessa typer av inköp (https://forum.vismaspcs.se/t5/Fragor-om-bokforing/Inkop-mjukvara-fran-annat-EU-land-faktura-med-moms...). Blir allt korrekt om jag går tillbaka och ändrar verifikaten så jag debiterar 4056 istället för 5410 och gör om momsrapporten? 357 kr är det som krediterats på 2614 (dvs momsbeloppet). På 4056 kommer hela fakturabeloppet bokas, hamnar 20% (25% moms == 20% av det totala fakturabeloppet) av det beloppet i momsrapportens ruta 20?

Är en justering av verifikaten (från 5410 till 4056) det enklaste sättet att hantera en dylik avvikelse eller finns något enklare sätt? Har redan gjort årsbokslut och årsredovisning och haft årsstämma så jag vill helst inte göra en justering som påverkar något så att jag måste göra om någon av de delarna.

mvh,

Magnus

5 SVAR 5
Joachim E
MODERATOR

Hej

Du kan göra som du gjort också men du måste i de fallen lägga till rätt momskod efter konto 5410. Visar med ett exempel på ett inköp på 1 000 kr.



Så du bör kunna skapa korrigeringsverifikatiner och enbart lägga dit momskoden 20 (25%)

/Joachim

 

Stort tack för hjälpen!

 

Vad menar du mer precist när du säger skapa korrigeringsverifikationer och enbart lägga till dit momskoden 20 (25%)? Hur lägger jag "enbart till momskoden". Jag antar att det måste finnas något reellt innehåll i korrigeringsverifikaten också? Jag måste låsa upp 2023 och skapa dem under den redovisningsperioden också antar jag?

 

mvh,

 

Magnus

Hej

Använder du systemets funktion för att korrigera verifikationer så behöver du bara ange samma kontering igen men vara noga med att lägga dit momskoden  20 efter konto 5410. Men det stämmer att du måste kontera allt på nytt igen.

/Joachim

Hej,

Testade att göra en korrigeringsverifikation. Då fick jag välja vilken post jag ville korrigera (valde 5410) och la till samma konto men med momskod 20(25%). Den verifkationen skapas med datum 2024-04-14 (dvs den dagen korrigeringen sker). Kommer den verifikationen ändå med om jag ångrar momsredovisningen för 2023 och gör om den, och omvänt kommer den verifikationen att ignoreras av årets momsredovisning? Hur vet jag det? Kan man se den preliminära momsrapporten någonstans under löpande år?

mvh,

Magnus

Hej

Den kommer inte komma med i den momsperioden utan i perioden som innehåller April.

När man gör en korrigering så kan du även ändra datumet. vill man göra rättningen i en tidigare momsperiod så måste man då ändra det datumet.

 

/Joachim