Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Inköp mjukvara från annat EU land, faktura med moms

Hej,

 

Har köpt en mjukvara från Nederländerna och betalat med företagskortet.

 

Hur bokför jag momsen? Kan jag göra precis som för ett vanligt inköp i Sverige, t.ex.:

 

K1930  768,08

D5420  608,57

D2641  159,51

 

?

 

 

2022-09-27_12-02-51.png

 

 

9 SVAR 9
Josefine Johansson
MODERATOR

Hej!

 

Tack för din fråga. Med tanke på att de har tagit ut 25% moms så låter det som att du inte har angett ditt VAT nummer till företaget och det har blivit hanterat som en försäljning inom EU till ej beskattningsbar person. Detta i sin tur betyder att säljaren skall ta ut köparens lands moms, i detta fallet 25%. Felaktig debiterad moms är inte avdragsgill enligt vad du kan läsa här, men man skall fortfarande redovisa detta som ett inköp inom EU. Själva länken handlar om inköp av varor inom EU, men det finns inget som tyder på att det inte gäller för inköp tjänster i vägledningen för den. Så du bör redovisa totala beloppet som en kostnad dvs 768,08 kr och även redovisa en fiktiv moms på detta. Hur man bokför inköp inom EU kan du läsa om här. Du kan självklart alltid dubbelkolla detta med Skatteverket om hur du bör hantera detta. 

 

Du bör också kunna kontakta säljaren om att kreditera denna fakturan och skicka en ny korrekt faktura som inte innehåller moms utan hänvisning till så kallad "reverse charge" dvs omvänd skattskyldighet för att slippa kostnaden för den felaktiga debiterade momsen.

 

Ha det fint!

Josefine

Hej och tack för svar!

 

Hur redovisar man fiktiv moms?

 

 

 

Hej igen!

 

Ingen fara alls. I länken jag skickade om hur man bokför inköp av tjänst och varor inom EU så kan du se vilka momskoder som skall användas för att momsen och inköpet skall hamna rätt i momsrapporten samt bli bokfört rätt. Fiktiv moms är något som man redovisar som både utgående och ingående moms i speciella rutor för att Skatteverket bland annat skall få fram hur stor del av inköp inom EU sker mellan två företag. Det kallas fiktiv då det inte är något som man varken betalar in eller får tillbaka utan enbart redovisas i momsrapporten samt bokförs. Jag skickar om den här med så att du enkelt hittar det. 

 

Ha en fin helg!

Josefine

Julia_wikstrom_1-1664717471515.png

 

Är det OK att bokföra såhär när jag inte ska få tillbaka någon moms?

 

Hej igen!

 

Ja det ser korrekt ut att hantera det så, samt momskoderna är korrekta. 

Ha det fint. 

 

Josefine 

Ska denna faktura bokföras som inköp inom EU trots att det står FastSpring med amerikansk adress som säljare?

Hej Linus!

 

Tack för din fråga.

Normalt sett om det finns både VAT-nr och en företagsadress på fakturan så är det i första hand VAT-numret som styr hur man hanterar köpet, dvs om det är handel inom EU eller utanför EU. På fakturan överst i denna tråd visas ett VAT-nr som börjar på EU och då bör köpet hanteras som handel inom EU men dubbelkolla även gärna med Skatteverket ifall denna typ av faktura ska hanteras annorlunda. 

 

Önskar dig en fin dag! 

/Pamela

Enligt skatteverket gäller VAT-nr som börjar på EU bara vid försäljning till privatpersoner så det numret kan man som företag inte ta hänsyn till. Jag får ofta kvitton från FastSpring när jag köper mjukvaror och problemet är att man många gånger inte vet var företaget man handlar av har sitt säte när det inte står på fakturan. Och många gånger är det omöjligt att hitta informationen på deras hemsida. Är det upp till mig då att kontakta företaget och fråga eller vad är rekommenderat att göra?

Hej

Om det inte går att hitta informationen på fakturan eller hemsidan så landar det på dig att kontakta företaget och fråga dessvärre.

Önskar dig en fortsatt fin dag
Joachim