Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

KONTONUMMER

Hej, jag är helt ny på bokföring och behöver lite hjälp. Jag kan lite lite bokföring men när jag tecknade hos er idag så sa han jag pratade med att det är jättelätt och att jag sannolikt inte skulle ha några problem. Jag vore tacksam för hjälp med vilket konto jag ska använda för att bokföra ett köp av frakt via Sendify det är ett logistik fraktbolag som säljer frakter inom Sverige. Funderade på konto 4000 men jag tänker att om jag bokför allt på detta konto så kommer det att bli en enda stor klump summa och jag kommer inte att kunna urskilja hur mycket jag köpt frakt, andra inköp för på ett år. Vad rekommenderar ni? 

Att jag lägger upp under konto på ex frakter, och andra inköp jag har både inköp för 25 respektive 12 % för att få det mera detaljerat.

Tack på förhand Marc Wittenby

5 SVAR 5
Joachim E
MODERATOR

Hej

Frakt bokför du bäst på konto 5710 frakt och transport. Detta konto finns redan i kontoplanen i systmet.

Om du vill lägga upp inköpskontot för olika momssatser för att få bättre kontroll så kan du göra det under Inställningar > Kontoplan > Nytt konto.

/Joachim

 

Hejsan. Just fraktkostnader är en kostnad som jag brukar ha som exempel på hur man skall tänka. 

Dom flesta frakter som man betalar avser leveranser man får av varor, förbrukningsmaterial, inventarier m.m. och dom skall alltid bokföras på samma konto som själva varan/artikeln man köpt då det blir en del av den kostnaden. 

Skickar du något på lagning så blir frakten en del av reparationskostnad. Säljer du varor och debiterar frakt så bör kostnaden bokföras inom 4000-serien då det är en direkt kostnad föranledd av försäljningen (precis som du tänkte), förslagsvis lägger du upp ett eget konto i den gruppen och benämner det t.ex. "kostnad sålda frakter".... Du kan ju även då bokföra intäkten på särskilt konto och sådana finns ju i kontoplanen..

Ber om ursäkt till Joachim att jag, typ, rättar dig här men jag har genom åren aldrig lyckats komma på en fraktkostnad som skall bokföras på konto 5710 då den alltid hör till en annan kostnad eller investering... Tar gärna emot förslag på sådana för att motbevisas.... man kan ju inte tänka på allt liksom...;-)  Lycka till. 

Hej

När jag tidigare arbetade på ett av Sveriges största företag så delade vi alltid upp själva varuinköpet på t ex 4000 och separerade alltid fraktkosntaden. Detta för att ekonomichefen vill ha koll på hur mycket som var rena varuinköp och vad frakten kostade. Varit med om detta på flera företag både inom Sverige och utomlands men även haft de som valt att lägga allt på samma konto.

Så min tolkning av detta är att det är helt upp till var och en hur man vill hantera detta. Det är inte fel att baka in det i själva inköpskostnaden men det är heller inte fel att dela upp det på inköp och frakt.

Inga problem AccountantfromHell_singland. Det är bara bra om man diskuterar olika lösningar så länge det blir korrekt i slutändan.

/Joachim

Hallojsan.

Å fasen... lite märkligt på sätt och vis då man, tex skall låta fraktkostnaden ingå i varukostnaden när det gäller lager... Men så länge man rör sig i rätt kontogrupp, i det fallet 4xxx så blir ju bruttovinsten rätt iaf... 

Håller iof med dig när det gäller uppdelning men skall man då ha rätt kostnad i varje grupp så blir det flera fraktkostnadskonton. Ett för reklam, ett för arbetskläder o.s.v.... 

Vi hade en kund tidigare som la in sina leverantörsfakturor själv i Visma Adm 2000. När det gäller fakturabelopp så finns ju då i programmet totalbelopp, frakt och moms i standard. Vilket ledde till att dom la in alla varufrakter där och fick en enorm fraktkostnad som omkostnad, när det egentligen skulle varit varukostnad..... Så även här gäller ju kunskap och tanke och en sån liten "automatik" som en ruta med orden fraktkostnad kan ställa till det rejält med nyckeltal.....  

Ett annat konto som kan ställa till det är ju 5460 "förbrukningsmaterial" och då i legoverkstäder. Där bör man ju ha ett 4xxx-konto som heter förnödenheter där man då bokför svetstråd, gas, ja allt som är en kostnad direkt föranledd av produktion... Bör ju alltid påverka bruttovinsten...

Tycker diskussioner är välgörande och mina två viktigast lärdomar efter 35 år i branschen är att jag dels inte kan allt och att jag dels kan en massa saker som tyvärr är fel... och där kommer då resonemang in..... och fundera gärna på vad man skulle kunna använda 5170 till.... har hittills aldrig fått ett svar som håller hela vägen... men det bör ju finnas...

Hej!

Tack för svar, jag är helt ny på detta och stöter på problem titt som tätt 🙂 tyvärr ligger jag efter med bokföring rejält, har haft hjälp med detta tidigare men han fick Alzheimers. så nu är det bara att kavla upp skjortärmarna och hitta mer tid 😅 för lärdom.