Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

athena
MEDLEM

Kan inte bokföra kundförlust

Jag har en faktura som släpar från Enskild firma, den är från 2022 och kommer högst sannolikt inte bli betald. Vill nu i årsavslutet bokföra den som sannolik kundförlust men det valet verkar inte finnas. Fakturan gör också att kundreskontrat (1510) inte balanserar. 

6 SVAR 6
AnnicaL
CHAMPION

Vilket program använder du nu? 

athena
MEDLEM

Visma eEkonomi

Hej @athena 

 

I hjälpavsnittet Registrera en kundförlust beskriver vi hur du gör det i Visma eEkonomi. När det gäller denna typen av frågor så får du fina svar och hänvisningar till hjälpavsnitt via AI-assisten som du hittar * i programmets högermeny enligt bild nedan.  

 

aia.png

 

Lycka till och ha en fin dag

/Tinna

 

*Plats och bild redigerad av moderator 24-06-26

athena
MEDLEM

Jag har läst där men problemet är att jag inte har alternativet "Registrera kundförlust" under Åtgärder (punkt 3). Men den får väl ligga kvar där helt enkelt. 

Linneairis
MEDLEM

Jag har exakt samma problem. Jag har inte heller alternativet "Registrera kundförlust" under åtgärder. I mitt fall så gäller detta en faktura från 2023 som jag vet inte kommer bli betalad då den gått vidare till inkasso och ej blivit betalad. Hur gör man nu för att registrera detta som en kundförlust när man ej har knappalternativet?

Tinna Gunnarsson
MODERATOR

Hej @Linneairis 

 

Kan det möjligen vara så att du bokför enlig kontantmetoden? I hjälpavsnittet Registrera en kundförlust står det så här:  

 

Observera att du inte kan bokföra en befarad eller konstaterad kundförlust löpande under året om du använder dig av kontantmetoden som bokföringsmetod. När du använder kontantmetoden bokas din kundfordran upp i slutet av året och därefter har du möjlighet att registrera en kundförlust så som beskrivs högre upp i hjälpavsnittet.

 

Hoppas detta hjälper dig

/Tinna