Hej,
Momsen på hyreskostnader får ju dras tidigast i den månad den betalats, som om du fick fakturan i april och betalade den i april kan du inte dra momsen i jan-mars.
//Tina
Hej,
Det är speciella avdragsregler för moms på hyra. Bifogar en länk från Skatteverket.
//Tina
Hej Tina
Tack för länken. Jag hittade detta på sidan 10 under "hyra betald i efterhand":
"Hyresgästen har rätt till avdrag för den ingående momsen i momsdeklarationen för den redovisningsperiod då hyresperioden slutar, om han tillämpar faktureringsmetoden och har fått ett godtagbart underlag för sin deklaration."
I detta fallet blir det väl betalning i efterhand?
Om det däremot gäller hyra i förskott ska momsen dras av när förskottet betalas.
Så fattade jag det i alla fall men jag kanske har missuppfattat något i detta. Det är ju inte helt okomplicerat om man säger så...
Mvh Annika
Hej Annika,
Nej, okomplicerat är väl det sista det är :-). Jag tolkar det som att hyran i alla avseenden måste vara betald för att momsavdrag ska få ske, men jag vet inte om jag törs ta gift på det just nu.
I slutändan kanske frågan är hur stor risk det är att man blir granskad och vad som i så fall händer.......
//Tina
Haha... nej skulle jag ta gift varje gång jag diskuterar avdragsrätt skulle jag inte bli gammal.
Jag tror inte heller att risken är så stor att bli granskad. Särskilt inte om det håller sig inom kvartalet som hyran ligger på.
Copyright 2024 Visma Spcs. All rights reserved.