Hejsan,
Ibland ställer jag ut på marknad och säljer mina produkter. Jag erbjuder betalning med Swish till företagets 123-nummer.
Det händer att det kommer kunder som vill betala med kontanter och kan betala med jämt belopp men jag behöver idag avvisa dessa kunder. Ett par frågor kring detta:
Företagets kontanta omsättning understiger fyra prisbasbelopp under ett räkenskapsår vilket innebär att det undantas på kravet att ha ett tillverkardeklarerat kassaregister.
Om jag nu vill kunna erbjuda kontantbetalning för de få kunder som vill betala med kontanter, hur kan jag gå till väga? Är det en komplicerad process? Tänker kassaskrin, förvaring av kontanter, erbjuda växel, och såklart bokföringen...
Mvh,
David
Hej
Får jag ta emot kontanterna i egenskap av privatperson och göra en Swishbetalning till mitt företagskonto som motsvarar det kontanta beloppet?
Ja hur insättningen av kontanterna sker spelar inte någon roll. Det viktiaga är att du bokför kontanterna som du tar emot med samma datum som du tog emot dem samt har kvitto/faktura som kan visa detta.
Om jag inte får det i egenskap av VD och ägare, kan min partner som hjälper till med försäljningen vara den som tar emot pengarna och gör betalningen till företaget via Swish? Hon är styrelsesuppleant.
Samma sak gäller här dvs att det bokförs samma dag och att det finns kvitton på allt som betalas kontant dvs en dokumentation
Är det tillåtet att en annan kund som står i kö erbjuder att betala den första kundens varor tillsammans med sina, för att ta emot kontanterna av den första kunden?
Absolut. Det finns inte några krav på att det måste vara rätt betalare av varor/tjänster vid kontant betalning.
Om jag nu vill kunna erbjuda kontantbetalning för de få kunder som vill betala med kontanter, hur kan jag gå till väga? Är det en komplicerad process? Tänker kassaskrin, förvaring av kontanter, erbjuda växel, och såklart bokföringen...
Det viktiga är att det bokförs samma dag som du tar emot kontanterna så det blir bokfört på rätt datum, i rätt momsperiod etc.
Så swishar du inte in pengarna samma dag så måste du göra en manuell kontering av den kontanta försäljningen.
1580/1584 Debet
3051 Kredit
2611 Kredit
Och när sedan insättningen kommer in på banken så bokför du den mot 1580/1584.
/Joachim
Copyright 2024 Visma Spcs. All rights reserved.