Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

KattaB
MEDLEM

Kapitalförsäkring K2

En kapitalförsäkring konto 1385 har ökat i värde med 179 000 kr. Ska jag skriva upp värdet i bokslutet? Jag har i tidigare bokslut skrivit ner värdet. Läste någonstans att enligt K2 regler ska man inte skriva upp värdet? Men blir det inte konstigt när det är så stor skillnad i värdet och om jag tidigare har skrivit ner värdet?

1 SVAR 1
Josefine Johansson
MODERATOR

Hej!

 

Det stämmer att man normalt sätt inte skriver upp värdet på kapitalförsäkringar. I denna tråden så kan du se vad bokföringsnämnden har att säga om det då denna kunden hade en liknande fråga som du har. Där hänvisar de till 11.23 där det står följande:

 

En nedskrivning av en finansiell anläggningstillgång ska återföras till den del värdet på tillgången har ökat jämfört med värdet vid nedskrivningen. Värdet ska beräknas på samma sätt som vid nedskrivningen

 

Detta menas alltså med att det är tillåtet att återföra den nedskrivning du gjorde om värdet har ökat, men enbart till den del så att värdet återförs till det värdet det var i bokföringen innan redovisningen, inte till det verkliga värdet. Du kan läsa mer om det i K2 regelverket här.

 

Återföringen bokförs mot samma konton som nedskrivningen fast omvänt. 

Ha det fint!

 

/ Josefine