Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fredrik93
MEDLEM

Kapitalförsäkring - investera i aktier

Hej,

 

Jag skaffade kapitalförsäkring ett tag sedan men har inte stoppat in några pengar i den då jag var osäker på bokföringen. Men nu när börsen gått ner rätt mycket är det dags att ändra på det.

 

Det jag vill göra att att bara investera i aktier, enbart för att öka värdet på pengarna så dom inte ligger och skräpar på företagskontot. 

 

Jag har kikat på denna sida lite och det verkar rätt så enkelt med själv bokföringen in och ut på kapitalförsäkringen: https://www.bokio.se/hjalp/bokforing/bokforingshjalp/bokfora-kapitalforsakring/

Men vad mer bör jag tänka på? Jag tänker att det är som ett vanligt ISK för företag men kanske missat något.
Är det fler skatter man måste betala om man investerar i utländska bolag? (Isåfall kör jag enbart svenska aktier). 
Hur gör man med utdelning? Är den inräknad på på schablongskatten?

Hur gör jag vid årsbokslut ifall mina aktier har gått upp 10%?

 

Mvh,

Fredrik

3 SVAR 3
Josefine Johansson
MODERATOR

Hej!

 

Tack för din fråga. Insättningar på kapitalförsäkringen bokförs mot ett 13XX konto, tex 1385 Värde av kapitalförsäkring. Uttag som enbart gäller själva vinsten bokförs mot något 8XXX konto. Om verkliga värdet på kapitalförsäkringen är lägre än det bokföringsmässiga värdet efter uttaget så bokför man den del mot 1385 som gäller de insatta medlen och vinsten mot 8XXX. kontot. 

 

Du behöver betala en tillkommande skatt som kallas källskatt för utländska bolag ja, men enbart svenska så är det skattefritt i och med schablonskatten som man betalar. Man hanterar inga uppskrivningar på kapitalförsäkringar då de inte anses vara bestående, utan enbart nedskrivningar när verkliga värdet har blivit mindre än det bokföringsmässiga. Vinster hanteras annars enbart vid uttag för det är enbart då den är bestämd. 

 

Så utdelningen är skattefri i det fall som det är enbart svenska bolag, om det är utländska så kan det tillkomma en källskatt. Är det en kapitalförsäkring för pension så tillkommer det en avkastningsskatt. 

 

Ha det fint, hoppas detta hjälpte dig framåt. 

/ Josefine

Fredrik93
MEDLEM

Okej toppen 🙂 Då håller jag mig till svenska aktier för göra det lättare, tack!

Alan20
MEDLEM

Hej,

 

Om jag har ett kapitalförsäkring - depåkonto i mitt bolag. hur blir det med insättning och uttag av pengarna?

behöver jag beskatta varje uttag av pengar? 

hur bokför jag insättning och uttag?

hur påverkas detta skatt på vinsten av bolaget eller är det separat?