Hej! Vi har precis fått vår första betalning från klarna och jag vill enkelt ha förklarat för mig hur vi ska bokföra detta korrekt i eekonomi.Summan som klarna skickat till vårt konto är 714,50:-. Fakturan som klarna skickat till kunden var på 752:-. Dom har alltså gjort ett avdrag för sina avgifter på Tot. 37,50:- (30:- exkl.moms och 7,50 moms)I samband med inbetalningen på kontot så har banken dragit 10:- i aviseringsavgift och 1,50:- för internetbetalning. Dessa avdrag är kopplade till den aktuella inbetalningen på kontoutdraget med samma referensnummer.Hur går jag tillväga steg för steg med hela detta moment i Eekonomi? Jag har ju ingen faktura i programmet eftersom klarna ju skickat ut den. Förklara gärna steg för steg enkelt här, tror det hade hjälpt många fler än mig som sitter och kommer sitta inför samma moment.
Löst! Gå till lösning.
Hej
Jag bokför med kontantmetoden, ska jag inte göra nån faktura/kontantkvitto på resp kund i mitt vismaprogram utan bara boka en kontering med 1930, 3041, 2611, 6044, 2641 och sätta avräkningen från klarna där som underlag?
Hej.
Nu tror jag snart att jag läst igenom alla foruminlägg angående avräkning från Klarna. 😅
Jag är nystartad så allt med bokföring är väldigt nytt för mig.
Så till mitt lilla problem jag stött på.
Jag har följt alla steg enligt inlägget men jag får fortfarande en differens på -62,25 (vilket är utgående moms beloppet) Vad är det jag gör fel? Har försökt ändra försäljningssumman men momsen dras automatiskt så får det inte att gå ihop.
Jag har gjort så här,
1930 - Företagskonto: Debet 235,93
3051 - Försäljn varor 25%: Kredit 249
2611 - Utgående moms: Kredit 62,25
6064 - Factoringavgifter: Debet 10,45
2641 - Debiterad ingående moms: Debet 2,62
= Debet 249
Kredit 311,25
Mvh Caroline
Hej Caroline!
Tack för din fråga. Anledningen till att du får en differens på 62,25 är för att du verkar ha angett försäljningen på 3051 ink moms, istället för ex moms. Om man kikar på det du får in, 235,93 och adderar factoringavgiften som är 10,45 plus ingående momsen 2,62 så blir totala beloppet 249 kr. Så beloppet mot 3051 bör istället vara ex moms, 199,2 kr och utgående momsen 49,8 baserat på de belopp du angett ovan.
Ha det fint!
/ Josefine
Tack så jätte mycket för ditt svar.
Vilket konto skulle jag behöva lägga försäljningen på istället?
Tack så jätte mycket. Lyckades få det rätt nu 🙌🏼😊
Hej!
Tack för din fråga. Du behöver alltid ha ett underlag till din försäljning du gjort. Som min kollega har skrivit i tråden till en annan kund , " Antingen om du använder ett kassaregister, om du skapar kontantfakturor eller om Klarna skapar godkända underlag. Du skulle behöva kolla med skatteverket vad de säger exakt angående underlag. " Så kolla med Skatteverket om det går bra att enbart använda underlaget du har från Klarna, i sådana fall så blir en avräkningen ditt enda underlag ja mot den konteringen du beskrev. I annat fall så är Klarnas avräkning egentligen bara ett kompletterande underlag på den utbetalning de gör till dig, där du även har tex en kontantfakturor eller kassasystem som visar din försäljning mer utförligt.
Hoppas detta hjälper dig, ha en fin dag!
/ Josefine
Så säkrast är att göra en faktura på försäljningen till resp kund… när jag sen får avräkningen från klarna så bokar jag fakturan som betald och avräkning till klarna i samma verifikation, hur ser konteringen ut då?
Hej igen!
Rent bokföringsmässigt så kan en kontering gällande betalning från klarna tex se ut så här:
19xx debet (inbetalningsbeloppet)
30xx kredit (försäljningsbeloppet)
2611 kredit (momsbeloppet på försäljningen)
60xx debet (avgiften hos Klarna)
2641 debet (ingående moms om det specificerades på avgiften)
Så de konton du föreslog i ditt första meddelande fungerar utmärkt om det är de du använder i programmet. Om du skulle behöva hjälp med hur man gör detta rent programmässigt, så rekommenderar jag dig att kontakta vår fina support som kan guida dig.
Hoppas detta hjälper dig, ha en fin dag!
/ Josefine
Hej,
har enskild firma m kontantmetoden samt Visma ekonomi smart.
Blir inte klok på alla forumtrådar kring Klarna o Actiway.
När en kund bokar en behandling hos mig via Boka Direkt o väljer Klarna som betalningsmetod så skapar jag i dagsläget ingen kundfaktura när behandlingen utförs. Jag bokför detta först när avräkning/utbetalning görs via Klarna till mitt bankgiro/företagskonto enligt nedan kontering:
klarnas avräkningsnota:
Summa utbetalning till mitt bankgiro på konto 1930 (Debit)
Klarnas moms på konto 2641 (Debit)
Summa klarnas kostnader/avgifter på konto 6060 (Debit)
Butikens moms på konto 2611 (Kredit)
Butikens fakturaköp ex moms på konto 3041 (Kredit)
Är detta korrekt?
Om så är fallet, hur gör jag i såfall m de behandlingar som kommer utbetalas i Januari men som avser 2019 om jag inte skapat kundfaktura innan? Jag har ju inga bokförda kundfordringar då.
När mina kunder köper behandling av mig o betalar m swish hos mig så skapar jag en kundfaktura som sedan matchas mot inbetalningen.
Tacksam för svar så det blir rätt vid bokslutet.
Copyright 2024 Visma Spcs. All rights reserved.