Hej!
Vi är helt nya i bokföringsvärlden och vill absolut inte göra fel. Vi har en webbshop som är kopplad till klarna. All betalning sköt genom dom. Vi kommer imorgon att få en klumpsumma på ca 1900 från klarna, det är flera olika kunder som har köpt olika saker. Bokför jag hela summan i klump som verifikation eller gör jag en verifiktaion per kund? Jag kan se på både vår webshop men också i klarna vilka som köpt. Vi kan ej få en SIE fil varken från Klarna eller vår webshop
Hur gör jag för att det ska bli rätt?
Med vänliga hälsningar
ThellieToys!
Hej
Jag skulle hantera det på följande sätt för att få in försäljningen på rätt datum (Försäljningsdagen) och kunna dela upp den så ni ser vad ni har för fordran på Klarna (Pengar som inte betalts ut än) och kan dela upp försäljningen på det sätt ni föredrar (olika konton eventuellt)
1. Börja med att skapa detta bokföringskonto under Inställningar > Kontoplan > Nytt konto.
2. Sedan gör ni en manuellt inlagd verifikation av varje datums försäljning via Bokföring > Verifikationer > Ny verifikation.
3. När Klarna senare har betalt ut pengarna till er så har de dragit av en avgift för att ni använder deras betallösning och den inbetalningen bokförs då på detta sätt.
Önskar dig en fortsatt fin dag
Joachim
Okej, tusen tack för hjälpen!
En fråga förresten! Ska man lägga in datumets totala försäljning eller ska man speca upp? Tex 297kr och 114 kr osv eller räcker det med en klump summa för tex 5/8 ?
Hej
Du kan lägga ihop allt som en klumpsumma om det är samma typ av försäljning med samma moms.
/Joachim
Allt är försäljning utav antingen leksaker eller mattillbehör, med samma moms. Tusen tack för svar!
Copyright 2024 Visma Spcs. All rights reserved.