Hej,
Jag vet att detta antagligen är fel ställe att fråga på, men jag vet inte vart annars jag ska ställa frågan.
Jag sköter löpanderedovisning och löner åt en kund. Nu har jag fått meddelande från kunden att en av kundens anställda kommer att anmäla mig för bokföringsbrott för att jag ej gjort lönerna till den anställda rätt. Personen hävdar att hen ska ha mer pengar med tanke på semesterersättning och så vidare och att det jag gör är olagligt.
Jag har bara följt de uppgifter som min kund har gett mig och de tider som den anställda har jobbat.
Just nu vet jag inte vad jag ska göra och jag är ganska säker på att detta ej är ett bokföringsbrott men har jag fel?
Är tacksam för all feedback och/eller råd.
Kan meddela att kunden har haft problem med denna anställda vid flera tillfällen redan och att det alltid verkar gälla just löner.
Mvh
Linnéa
Löst! Gå till lösning.
Hej @LinnéaBäckström
Det var ingen trevlig information du fick och du är självklart välkommen att skriva till oss - alltid!
Vi har pratat om din tråd och som vi ser det är det inte fråga om ett bokföringsbrott om inte det eventuella felet är avsiktligt. Dessutom är det inte fastställt att du har gjort fel vad vi kan förstå. Ansvarsbördan bör dessutom ligga på den som har gett dig uppdraget, inte på dig själv utan hos företaget för vilka du gör löner.
Skulle det bli så att du behöver ha någon form av juridiskt stöd kan det vara lämpligt att du vänder dig till ditt fackförbund. Skulle det bli aktuellt att kontrollräkna den anställdas lön erbjuder vi lönekonsulter där man kan boka tid för att få lönerna kontrollräknade.
Och om vi har någon annan forummedlem som har bra tips att dela med sig av till Linnea så varmt välkomna att hoppa in i tråden.
Hoppas att detta är ett missförstånd från den anställda men i vilket fall finns vi självklart här för att bolla tankar och idéer med dig.
/Tinna
Hej
Utöver det som Tinna skriver tycker jag att det är viktigt att fastställa personens anställningsavtal och vad som är avtalat avseende semesterersättning. Det är nog det bästa sättat att ta reda på om hen har fått rätt ersättning eller inte.
Vänliga hälsningar
RoffaK
Tack @Tinna Gunnarsson och @Roffakab
Uppskattar era svar! Sitter och löser det nu, men verkar som den anställde har fel i sina krav.
mvh
Linnéa
Hej @LinnéaBäckström
Tack för att du uppdaterar oss och jag har funderat på hur det gått för dig. Det blir semester snart för min del men om det är något så finns mina fantastiska kollegor här och hjälper dig gärna. Och inte att förglömma - bästa @Roffakab
Glad sommmar!
/Tinna
Hej @Tinna Gunnarsson
Det är fortfarande bråk och jag sitter nu med löneutbetalningen igen. Det har varit bråk om att jag använt fel skattesats, vilket jag ej har gjort. Nu har jag konstaterat ett fel med förra månadens utbetalning, som jag nu håller på att försöka rätta till, men det är ingen stor summa i alla fall som blivit fel.
Dock var kraven från den anställde helt fel och felet var ett helt annat, så det känns ändå skönt. Men som sagt bråktet fortsätter och jag försöker lösa det samt ha tålamod gentemot kunden och dens anställda som bråkar.
Mvh
Linnéa
Copyright 2024 Visma Spcs. All rights reserved.