Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Kontera och boka leverantörsskulder

Hej!

Är ny i Visma eEkonomi och håller på att lägga in bokföring för ett tidigare år. 
Jag har inga kund eller leverantörsfakturor inlagda i programmet för det året och ej heller kontoutdrag så kontohändelser samt verifikationer skapar jag manuellt. 
Jag har nu kommit till årets slut och undrar hur jag ska registrera leverantörsskulder?
Ska jag skapa verifikationer med datum sista december, kredit på företagskontot och debet 2440? (hela beloppet då det är så det ska vara i deklarationen) Hur registrerar man då momsen som ska dras i december för de fakturorna?
Hur ska jag göra med kontohändelserna sedan som registreras på nästa år för de fakturorna, hur ska de matchas?
Kan man lägga till verifikationer som vanligt och sedan vid bokslutet för det året räkna bort leverantörsskulderna från resultatet?

3 SVAR 3
My Janhall
ANSTÄLLD

Hejsan! 

Om jag förstår det rätt så har du kontantmetoden som bokföringsmetod då? Alltså ska leverantörsfakturor bokföras först vid betalning förutom vid just årsskiftet. Har du exempelvis ett räkenskapsår enligt kalenderår och har obetalda fakturor över årsskiftet, så ska dessa tas upp i bokföringen redan den sista december. Detta för att påverka resultatet och momsen på rätt bokföringsår.

I ditt fall tolkar jag det som att du fått leverantörsfakturor under under det tidigare räkenskapsåret som inte betalades under samma år? Om så är fallet så finns det då två sätt att hantera detta på skulle jag säga. Jag kommer specificera båda nedan så får du helt enkelt göra det som känns smidigast för dig. 

1. Registrera alla leverantörsfakturor det gäller under Inköp - Leverantörsfakturor. Detta tar kanske lite tid, men faktiskt ändå det jag rekommenderar. Främst för att du ska kunna följa dina enskilda inköp och bokningar bakåt i tiden betydligt lättare men också för att det faktiskt skapas som en leverantörsfaktura i programmet. Eftersom du under Inställningar - Räkenskapsår och IB har kunnat ange kontantmetoden som bokföringsmetod så kommer inga leverantörsskulder bokas upp när fakturorna skapas utan detta gör du sedan via ett knapptryck när alla fakturor är skapade. I inlägget Supporten tipsar: Hantera kontantmetoden (bokslutsmetoden) vid årsskiftet – eEkonomi kan du läsa mer om hur leverantörsskulderna bokas upp.
När du skapar en leverantörsfaktura kan du lägga in momsen, detta bokas då upp på rätt momskonto och sen lägger du själv in ett passande inköpskonto beroende på vad inköpet avser, när leverantörsskulderna bokas upp så kommer bokningen skapas på dessa konton automatiskt tillsammans med 2440 - Leverantörsskulder
När du bokför betalningen så matchar du respektive bankhändelse som en Betalning av leverantörsfaktura och väljer vilken faktura det avser. På samma sätt här så kopplas betalningen direkt till rätt faktura vilket kommer kunna underlätta en eventuell uppföljning av dina inköp framåt. 
 


Eller 
2. Skapa en manuell verifikation för dina inköp och manuellt boka upp leverantörsskulderna på konto 2440, detta görs under Bokföring - Verifikationer. Detta gör du då per den sista på ditt räkenskapsår och du får göra en verifikation för alla inköp som ska konteras på samma inköpskonto. Dvs om du har inköp om är olika och som ska bokföras på olika inköpskonton rekommendera jag att du bokför detta på två olika verifikationer och har du två inköp som ska bokföras på samma inköpskonto kan du bokföra detta i samma verifikation. Du bokför på 2440 i kredit, debiterar ett inköpskonto och ett passande momskonto, eftersom jag inte vet vad inköpen avser har jag svårt att hjälpa dig mer än så just nu. 
Nackdelen med att bokföra manuellt är att du inte kommer kunna se vad inköpet avser på samma sätt om du någon gång vill ha statistik, det blir alltså betydligt svårare att följa upp i min mening. Lika så när du ska matcha bankhändelsen för betalningen, även detta får konteras manuellt vilket gör att uppföljningen vid senare tillfälle inte blir lika tydlig. Du Matchar bankhändelsen - välj bokföringshändelsen Övrigt uttag och kostnadstypen Egen kontering. Bankkontot 193x hamnar automatiskt i kredit med bankhändelsens belopp men du får själv välja att debitera 2440 så du bokar bort leverantörsskulden. Betalningen blir fristående och kommer inte kunna knytas till den manuella verifikationen. 

Jag börjar här, känns något oklart eller om jag missförstått något får du gärna återkomma! 🙂 
/My

Fd medlem
Inte tillämpbar

Du har förstått rätt, stort tack för ditt svar!
Eftersom jag inte har några fakturor i programmet ännu så kommer jag att behöva använda mig av metod nr 2 och köra manuellt, men då vet jag i alla fall hur jag ska göra för att det ska bli rätt och hur jag ska boka det sedan med kontohändelserna. 
Tack!

Fd medlem
Inte tillämpbar

Eller så tar jag mig en funderare och skapar fakturorna i alla fall.. 😄