Har drivit AB i ett par år som en bisyssla till min anställning. Har under hela tiden använt Visma Eekonomi för bokföring/deklaration. Kollade igenom kontoanalysen och noterade att ingående saldo på konto 2518 innefattar summan av all F-skatt som inbetalats sedan företaget startades (2018). Antager att detta konto skall nollas i samband med bokslut? Hur gör jag nu när detta inte gjorts och vilka verifikationer behöver jag isåfall göra för att nolla kontot inför 2022? Visma Eekonomi har vid bokföring av årets resultat använt följande konton D8990, D8910, K2099 samt K2510 om detta är till något hjälp för att lösa mitt problem. Jag har under året bokfört debiterad preliminär-skatt från skattekontot enligt K1630, D2518.
2518 ska som du säger nollas vid bokslut och då mot 2510 för att visa den skatteskuld eller 1640 skattefordran. I efterhand kan du göra dessa omföringar så att du får 2510 att visa den verkliga skatteskulden för 2021 men med hänsyn tagen till att den sista F-skatten för året inte betalats förrän nu i januari.
Tack för svaret. Exakt vilka verifikationer är det som behövs göras? Jag antager att alla korrigeringar måste göras i 2021 års bokföring eftersom de tidigare är låsta?
Hej!
Jag hoppar in i er tråd för att du skall få svar. Svårt att säga exakt vilka verifikationer som bör göras, men handlar det enbart om att flytta över det saldot som gäller den preliminära skatten som har samlats under åren så görs korrigeringar precis som AnnicaL säger i efterhand, dvs nu i 2021 i bokslutet. Så inget sker i de tidigare år i och med att de är låsta, precis som du säger. Då flyttar du saldot till 2510 i debet och 2518 i kredit ( förutsatt att 2518s saldo är plussaldo, precis som det bör vara ). Efter det så bör saldot på 2510 stämma med vad det skall vara, förutsatt att allt annat stämmer kring det kontot.
Ha en fin helg!
/ Josefine
Copyright 2024 Visma Spcs. All rights reserved.