Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Maggis1
MEDLEM

Konto lån från aktieägare

Hej,

Visma hade enbart konto långsiktiga lån 2399 och då använde jag detta konto nän jag bokförde lån jag gjorde till mitt företag. När jag nu gör deklarationen så frågar de om något är bokför på kto 2393. Det är inte det i bokföringen men om jag skiver i saldo från kto 2399 blir där väldigt mkt fel? 

MVH

Margareta

1 SVAR 1
Josefine Johansson
MODERATOR

Hej!

 

Detta kontot skall finnas i programmet, men kan vara ett inaktivt konto. När man söker efter ett nytt konto i listan så kan det vara bra att klicka i "visa även inaktiva poster" för att se alla konton som finns. Om du hellre vill ha det kontot så rekommenderar jag dig att göra en omföringsverifikation där du hänvisar till originalverifikationen och flyttar saldot som gäller lån från dig som aktieägare i debet mot 2399 och kredit 2393. 

 

Den frågan är mer en kontroll fråga för att visa hur stor del av 2.39 som är till aktieägare och hur stor del som är till övriga, så att du bokfört det mot 2399 spelar mindre roll egentligen så länge du kan visa att det är en skuld till dig som aktieägare på annat sätt. 

Ha det fint!

 

Josefine