Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Lotta_59
MEDLEM

Kontoplan Förening

Hej!

Är ny kassör i en ideell förening och försöker få till en bra fungerande kontoplan. Jag trodde att det skulle finnas fler konton just för en ideell förening. Vi är en styrelse som jobbar gratis så att lägga kostnader under personal 7XXX känns lite konstigt. Vill gärna ha kontoförslag för följande.

 

Fika på våra styrelsemöten.

Kurser och konferanser styrelsen deltar i.

Reseersättning.

Ersättning för eventuella övriga omkostnader.

Representation och uppvaktningar.

 

Intäkter i samband med medlemsaktiviteter, alltså deltagaravgifter, tänker jag att jag kan använda 3110 och kostnader för detsamma 4110?

 

Tack på förhand

Med vänlig hälsning

Lotta_59

1 SVAR 1
Joachim E
MODERATOR

Hej

Kontoklass 7 är inte enbart en kontoklass för löner så jag tycker att ni skall använda de konton som finns i kontoplanen för omkostnader för personal. De används inte utifrån om man fått lön eller inte utan utifrån om man arbetar i föreningen även om det är gratisarbete. 

Era rapporter kommer bli tydligare att läsa av om ni använder dessa konton. Medlemmar ser då att det avser interna kostnader.

Fika = 7631 personalrepresentation avdragsgill (Om värdet inte överstiger 60kr per person) 7632 personalrepresentation ej avdragsgill (om värdet överstiger 60 kr per person)
Kurser mm = 7610 utbildning
Reseersättning = 7331 skattefria bilersättningar
Ersättningar för omkostnader = kan läggas på ett konto som passar för utlägget. Om man köpt kontorsmaterial t ex så kan ni bokföra det på konto 6110.
Rrepresentation och uppvaktningar internt i föreningen = 7631 i de fall det är avdragsgillt och 7632 i de fall det inte är avdragsgillt.

Gällande intäkter och kostnader i samband med medlemsaktiviterer går bra att använda de konton du själv nämner dvs 3110 och 4110.

Önskar dig en fortsatt fin dag
Joachim