Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Kontoplan i kassasystem

Hej!

Nyligen startat en mekanisk verkstad med liten butiksdel, och har ett kassaprogram som heter Nutid.

I kassaprogrammet finns (under företagsinställningar) en flik som heter "Kontoplan" där följande står uppradat:

" Debetkonto:

Kontanter/kassa: ______ (1910?)

Valfritt betalsätt: ______

Kundfordringar: ______ (1510?)

Uttag mot kvittens: ______

Uttag deponering: ______

Mottaget egna present...: ______

Magnetkort, Mottaget egna presentkort: ______

Kortbetalning: ______

Företagskort: ______

VMB, kostnad: ______

VMB, Vinst marginal: ______

Inlöst handpenning: ______

Varukostnad: ______

 

Kreditkonto:

Utgående moms: ______ (2611? Vi har bara 25% moms)

Sålda presentkort: ______

Försäljning: ______

Mottaget handpenning: ______

Expeditionsavgift: ______ (3540?)

Kontantuttag via kort: ______

VMB, försäljning: ______

VMB, inköp: ______

VMB, Besk.underlag: ______

VMB, utgående moms: ______

Varulager: ______

Svinn: ______

 

Serviceorder Visma konto: ______

Öresavrundning: ______ "

 

Jag är lite osäker på vad det ska stå på de olika fälten, och vad som faktiskt behövs fyllas i? Jag har fundering om det som jag skrivit i parentes är det som ska stå där?

Allt med vinstmarginalbeskattning bör jag inte behöva fylla i väl? Eftersom vi inte använder oss av det.

Men allt annat? 

4 SVAR 4
Josefine Johansson
MODERATOR

Hej!

 

Tack för din fråga. Vilka som behöver fyllas i beror på vad som är relevant för din verksamhet, så där är det lite svårt för mig att ge råd kring det.

 

Baserat bara på de rader du angett så är vissa lite svåra att anta vad de anser då benämningen är lite svårtolkad. Men presentkort, både mottagna och sålda skall bokföras mot något 242X konto tex 2421. Kortbetalning bör rimligtvis vara mot något 158X konto om du har ett system för att ta kortbetalningar. Företagskort rubriken antar jag är samma som kortbetalningar, så mot ett 158X konto där med. 

 

Om du inte hanterar vinstmarginalbeskattning så behöver du inte fylla i dessa nej. Förslagen 1910 och 1510 stämmer enligt vad jag tolkar de rader du har gett oss. 2611 är rätt konto för utgående moms 25% så om det är enbart det du säljer så bör det stämma också. Försäljning bokför du mot något 30XX konto, tex ett konto för försäljning tjänst 25% om det är enbart tjänster du säljer. 


Varulager bör bli något konto inom 14XX och svinn inom 499X. Jag har lite svårt att förstå varför varukostnad skulle finnas som ett val men jag antar att det kan vara om man skulle ta ut kontanter och köpa något till företaget, och det bör då bli ett konto inom 40XX. 

 

Handpenning, dvs en form av förskottsbetalning brukar oftast bokföras mot ett 242X konto, t ex 2420 eller 2429 både den mottagna och inlösta. 

 

För Expeditionsavgiften så låter ett 35XX konto utmärkt om det är en avgift du tar ut mot kund, t ex kontot 3540 som du föreslår.  

 

Hoppas detta hjälper dig lite framåt, ha det fint!

Josefine

Hej Josefine!

Tusen tack för svar! Tycker själv det är rörigt och konstigt formulerat... 

Vet du av vilken anledning man skulle vilja/behöva fylla i detta? Det är ju praktiskt om man vill föra över automatiskt till sitt bokföringsprogram, men finns det någon annan anledning till att man skulle ha det ifyllt?

Hej igen!

 

Ingen fara alls. Ja det är ju det tyvärr. Tänker om det finns någon annan anledning att fylla i bokföringskontona om man inte för över till sitt bokföringsprogram via kassasystemet? Nej det gör det inte i sådana fall, då det du fyller i är för att den fil man får ut från kassasystemet skall blir ett korrekt bokföringsunderlag. Kan inte se någon anledning till att man behöver fylla i detta om man inte planerar att ta ut en fil från kassasystemet och importera till sitt bokföringssystem. 🙂

 

Ha det fint!

Josefine

Tusen tack för hjälpen! 😃