Hej
Jag undrar vad som gäller för inköpt kontorsstol till hemmakontor (har enskild firma och bokför enl. kontantmetoden).
Stämmer det att ett sådant inköp inte är avdragsgillt?
Hur bokför jag det då?
Tack på förhand 🙂
Löst! Gå till lösning.
Det är inte avdragsgillt i din privata deklaration om du är anställd och har jobbat hemma nu under pandemin.
Har du en enskild firma så kan jag ju tycka att det är en tolkningsfråga om det är något som behövs i den enskilda firman eller om det är en privat kostnad.
Har du inget kontor någon annan stans där du bedriver din rörelse utan endast ett kontor hemma så kan jag väl tycka att det är ok att ta upp inköp av stolen i din näringsverksamhet.
Tack!
Nej jag har inget kontor någon annan stans än hemma så kanske avdragsgillt ändå.
Är den avdragsgill så bokför jag som vanligt med moms men hur gör jag om jag utgår ifrån att den inte är avdragsgill? Ska momsen på kvittot inte bokföras då eller hur ska man gå tillväga?
Ska totala beloppet (ink moms) konteras på tex 4000 ?
Jag hade bokat den som en förbrukningsinventarie på konto 5410 och dragit momsen som vanligt.
Om du tänker dig att den inte skulle vara avdragsgill i företaget så är det en privat kostnad och därmed ett privat uttag om du betalar fakturan från företaget. Så tycker jag inte att du ska göra.
Tack!
Nu förstår jag! 🙂
Copyright 2024 Visma Spcs. All rights reserved.