Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Pontus66
UTFORSKARE

Kontrollera Moms saldo

Hur vet jag att mitt momskonto 2650 stämmer? Kontoanalysen säger SEK -10 304,00

Detta precis efter att jag har precis bokfört SKVś senaste debiteringar

1630K

2650D

Jag vet att mitt 1630 konto stämmer samma saldo som SKV.

Men 2650?

 

8 SVAR 8
Josefine Johansson
MODERATOR

Hej!

 

Tack för din fråga. För att veta om det stämmer så är det enklast att kolla på huvudboken för 2650 på kontoanalysen och kontrollera så att du har enbart den aktiva skulden/fordran som utgående saldo. Så om du har - 10 304 som utgående saldo så skall detta motsvara din aktuella momsskuld per det datum du bokfört till. I huvudboken så ser du vad som är bokfört i debet och kredit på just det kontot under den perioden du valt. Välj årets räkenskapsår fram tills dagens datum och kontrollera så att utgående saldo stämmer med vad du har bokfört upp som momsskuld. Har du tex månadsmoms så bör det vara Junis moms du nyligen deklarerade och bokförde mot SKV's senaste debiteringar, och den utgående saldot borde motsvara Julis momsskuld. 

 

Ha det fint!

Josefine

Hej Josefin! Tack för svar.

Jag har kontrollerat h-boken och 2650 och saldot står på - 10 034. Fast jag har ingen momskuld, fakturerar ut normalt utan moms och sista momsfakturan gjorde jag i April.

Tror mig nu ha hittat felet efter mycket om och men...

I en momsredovisning Januari - Mars 2022 ver 136 från 31 Mars finner jag detta belopp  10 034 redovisat på D2640! Det skall väl vara 2650?

I tidigare momsredovisningar finns 2640 inte med.

 

Nu vet  jag inte hur man korrigera detta och undrar om info ovan är tillräckligt för att tipsa på korrigering?

Mvh

Pontus

 

 

 

 

Pontus66
UTFORSKARE

Här kommer lite mer info. H-boken först och nedan ver 135 en korrigering, som blev fel??

 

Pontus66_0-1661697412434.png

 

 Mvh

Pontus

Hej igen!

 

Tack för informationen och underlagen. Baserat på det så tycker jag att det verkar som att det som orsakar - 10 304 är två stycken verifikationer. Om vi tittar i huvudboken så verkar det finnas följande verifikationer som relaterar till jan-mars 2022:

 

A106, A134, A135 och A136. 

 

A106 verkar vara originalet, medan A135 verkar vara en korrigering gällande den som nollställer 2650's saldo. Sedan finns både A134 och A135 där saldot finns i kredit. Allt detta gör att du får utgående saldo på - 10 304 kr. A134 ser ut som att den är gjord manuell, medan A135 antagligen är momsrapportens funktion som är omgjord, men det är en gissning baserat på verifikationsbenämningen. Så det du får kolla upp innan du kan korrigera är hur borde momsrapporten vara bokförd för jan-mars och vilken verifikation stämmer, för att sedan kunna avgöra hur det skall korrigeras. Så vad skall eventuella fordran eller skulden för kvartal 1 vara? När du vet det så bör du också kunna avgöra vilken/vilka verifikationer som bör nollställas/korrigeras. 

 

Det ser ut som att A134 gäller beslutet som dragits på skattekontot då detta är samma summa som A106, så frågan är vad som är den korrekta skulden/fordran som sagt och varför korrigeringen på A136 har gjorts. 

 

Lycka till!
Josefine

Josefin, stort tack för ditt engangemang.

 

Korrekt A134 är gjord manuell.

Tyvärr har jag svårt för detta, krångligt för mig.  Jag bifogar moms transaktioner från SKV. Kanske det kan hjälpa ett redovisningsproffs som dig.   

Pontus66_0-1661842175050.png

 

Jag hoppas att du orkar kika på detta en sista vända. Tack på förhand.

Med Vänliga Hälsningar

Pontus

Hej igen!

 

Ingen fara alls. Om man tittar på det som har hänt på skattekontot så verkar du först ha deklarerat en momsfordran på 2 812 kr och sedan två nya beslut där första visar en skuld på 7 492 och sedan en till skuld på 2 812. Detta betyder i sin tur att du borde ha bokfört en momsskuld på 7 492 kr för jan-mars 2022 i bokföringen. Tittar man på huvudboken för 2650 så har du originalet på 106 och 135 nollställer denna. Sedan har du A136 som visar det första beslutet på 7 492 och sedan A134 som är lite svårt att avgöra vad den gäller, så du får kolla upp hur den är bokförd och om det är den sista beslutet av ändringen av momsrapporten eller inte. Men vad jag kan tolka över varför du faktiskt har en - 10 304 kr skuld är för att du inte bokfört upp dragningen av beslutet på skattekontot ( dvs 1630 kredit och 2650 debet på 7 492 samt att A134 antagligen är felaktigt bokförd. A135 är den du har gjort som korrigerar den tidigare momsrapporten, så genom att bokföra mot kredit 2650 igen med 2 812 så skapar du en större minusskuld än vad som borde. Vad som exakt är rätt eller inte är svårt att säga utan full insyn i din bokföring som bara en konsult kan ha, men förhoppningsvis så hjälper detta jag skrivit dig lite på vägen. 

 

Ha det fint!

Josefine

Hej Josefin,  ursäkta sent svar men jag har varit på tj-resa samt så har jag förträngt detta...  Stort tack för ditt engangemang och ansträning!   Jag har försökt att lösa detta men... Rätt eller fell men jag gjorde ett korr ver på A134 och då försvann 2 812 i kredit och nu är skulden därmed 7 492 på konto 2650.  Att ta bort eller göra om A 136 som är en momsredovisning i programmet, klarar jag inte av. Det får vara nu. Enligt SKV har jag ingen momsskuld, men jag ger upp nu och nästa år får min redovisningsbyrå ordna upp detta.

 

Stort tack för din assistans! Men inte lätt men en såda trög en  som jag.

 

Mvh / Pontus

Hej igen!

 

Svårt att säga om det var rätt eller fel, men det låter som en bra plan att ta hjälp av din redovisningsbyrå för att ordna upp detta i nästkommande räkenskapsår då de har mer insyn i din bokföring. 

 

Inga problem alls, så lite så! Det är inte alltid lätt med bokföring, det är därför vi är här. 🙂

Ha det fint!

 

Josefine