Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Marcus79
MEDLEM

Köp av Renault Kangoo till AB därefter krock och ersättning från försäkringsbolag med pengar

Hej!

Jag lånade ut 127000kr till AB för köp av en skåpbil Renault Kangoo.

Bokförde transaktionen till konto 1930 mot konto 2893 skulder till närstående personer.

Därefter gjordes bilaffären upp och pengarna togs ut från konto 1930 och mot konto 1240 bilar och transportmedel.

Någon moms får man ju inte dra av på köpet som jag förstår det då bilen väger under 3500kg men den har skiljevägg mellan kupe och lastutrymme. Är detta till att börja med rätt ?

 

Nästa historia är att bilen blev krockad efter några veckor sedan och försäkringsbolaget kommer inte reparera den utan betala ut ersättning.

De kommer dra av 25000kr i moms och 5000kr i självrisk och bilen värderas till 125000kr, alltså 2000kr mindre än inköpet av bilförsäljare.

Om jag nu godtar detta, hur ska nu detta bokföras rätt och momsen som försvinner från ersättningen ska väll bokföras och dras nu av?

 

Så fråga 1 är hur jag bokar bort bilen och när ersättningen kommer till kontot 1930.

Fråga 2 hur konto 2893 och 1240 bokförs när bilen ska bort från bokföringen.

Fråga 3 Om pengarna blir kvar på företagskontot för inköp av en annan bil så blir väll företagets skuld till mig detsamma.

Fråga 4 När jag hittat en annan bil så bokför jag dom 95000kr från konto 1930 till 1240.

Om nu en leasing blir aktuell för mellanskillnaden, om säger nya bilen kostar 130000kr.

Då ska 35000kr leasas, hur läggs det upp.

Bilen skriver jag sedan av på 5år.

Finns det någon vänlig skäl som kan hjälpa mig genom detta och bokföring, särskilt händelserna efter skadan.

 

2 SVAR 2
Joachim E
MODERATOR

Hej

När det gäller momsen på inköpet av bilen så beror det på om bilen klassifiseras som en personbil eller lätt lastbil. Det kan du lätt kontrollera med fordonsregistret. Om den klassas som en lastbil så får du dra av hela momsbeloppet.

1. Ersättningen från försäkringsbolage skall du bokföra på följande sätt. Tolkar det som du får ut 95 000 kr av beloppen du angett i frågan.
OM ingen avskrivning är gjord på bilen så kan du bokföra bort den på detta sätt. i samband med att försäkringsersättningen kommer in på banken.

1930 Debet 95 000
3994 Kredit 95 000
1249 Kredit 127 000
7834 Debet 127 000
1240 Kredit 127 000
1249 Debet 127 000

Detta förutsatt att de redan dragit av momsen och självrisken från det utbetalda beloppet.

2. 2893 skall inte påverkas förrän du faktiskt betalar tillbaka pengarna du lånat ut till dig själv privat.

3. Ja skulden till dig själv är densamma så länge du inte betalar ut några pengar till dig själv privat.

4. Denna frågan förstår jag inte helt. Om det är en leasing bil du förvärvar så skall du inte bokföra upp något på konto 1240 då du inte äger bilen utan hur den. Då skall det hanteras som ett leasingavtal istället. Så det går inte att besvara denna frågan innan du får leasingavtalet klart.

Önskar dig en fortsatt fin dag

Joachim

 

Du får inte dra av momsen bara för att den är registrerad som lastbil. Skåpbilar t.ex. är lastbilar men saknar det krav som finns för momslyft och det är att det skall finnas en "obruten diagonal luftspalt mellan kupe och lastutrymme". Vilket då innebär separat lastutrymme, frånskilt från kupen. Lastbilsregistreringen har lite att göra med momslyftet i det fallet.