Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Mimi_68
UTFORSKARE

Köp av aktier - bokföring

Hej alla,

Jag har föröskt förstå hur jag ska bokföra köp av aktier i ett annat bolag via mitt egna bolag. Bolaget är en koncernföretag som jag ska köpa aktier ifrån, dock sker det i tre steg. 

 

1. Ett köp av aktier till ett kvotvärde på 4375 kr från koncernbolag (kallas AB) med vesting. 

2. Ytterligare ett köp av aktier till ett kvotvärde på 3125 kr  från koncernföretaget (kallas AB) utan vesting.

3. Samt en investering på125 000kr direkt till ABs dotterbolag (ovillkorat aktieägartillskott) som man skjuter in. 


Det blir ju en långfristig skuld från mitt bolag tills dessa återbetalas av AB, så jag tänker att det bör bokföras på 1310 som D och det totala beloppet från företagskonto 1930 K. Stämmer det eller är det något mer jag behöver tänka på? 🙂

 

MVH Mimi

3 SVAR 3
Josefine Johansson
MODERATOR

Hej!

 

Jag rekommenderar dig att du tar hjälp av en redovisningskonsult i dessa frågor, eftersom detta verkar vara inom en koncern och det är lite mer komplicerat område och hantering i olika steg som behöver bli korrekta. Kanske det finns någon annan användare i forumet som varit med om detta tidigare som vill dela med sig hur de hanterade detta?


Ha det fint!

Josefine

Hej, 

 

Jag skulle gärna vilja ha hjälp med hur jag bokför ovillkorat aktieägatillskott som ska ut från mitt bolag till ett annat bolag i en annan koncern. 

Vilka Kredit & Debit konton ska jag använda?

 

MVH 

Hej igen!

 

Även detta rekommenderar jag dig att kontakta en redovisningskonsult för, eftersom ovillkorade aktieägartillskott inte har något återbetalningskrav och jag kan inte hitta någon bra vägledning kring hur ditt företag skall redovisa detta. Jag skulle dock säga att det bör bokföras mot 13XX kontot eftersom det fortfarande handlar om satsade pengar i det andra företaget och bör öka aktiernas värde, men det är bäst att kontrollera detta så du får det redovisat rätt i ditt företag.

Ha det fint!

 

Josefine