Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Köp från Vistaprint med KLARNA

Hej,

 

Jag har handlat från Vistaprint till vårt företag - Betalningsmetod KLARNA.

 

Då vi är ett svenskt företag så blir köpen från Vistaprint momsfria då vi uppger vårt momsnummer. Vanligtvis så betalar vi vår beställning direkt med vårt företagskort till Vistaprint. Vid detta tillvägagångssätt så blir det omvänd skatteskyldighet då Vistaprint är från Nederländerna och köpet blir handel mellan EU-länder.

 

Men, nu valde vi att använda oss av KLARNA.
Vi har nu fått till oss en faktura från Klarna och Klarna är ju ett svenskt registrerat företag där vi ska betala in till KLARNA och inte till Vistaprint. Fakturan vi fått innehåller självklart ingen moms då beställningen från Vistaprint är momsfri eftersom vi uppgav vårt momsnummer.

 

Hur bokför vi detta köp då fakturan är Svensk och inte innehåller någon moms?

 

Tusen tack.

3 SVAR 3
Josefine Johansson
MODERATOR

Hej!

 

Tack för din fråga. Att du betalar och får en fakturan från Klarna skall inte spela någon roll gällande hur du hanterar inköpet, utan så länge det fortfarande står angivet någonstans att det är reverse charge (eller liknande hänvisning) och ingen moms tagits ut så bör det hanteras på samma sätt som vanligt. Detta då det inte är ett köp från Klarna du gjort, utan säljaren har bara använt Klarna som betalningsalternativ men köpet är fortfarande gjort från ett företag inom EU. 

 

Ha det fint!

Josefine

Hej Josefine,

 

Tack för ditt svar. Men, det står inte reverse charge eller liknande hänvisning. Ingen moms angiven och ingen reverse charge.

Allt som står är totalsumma, OCR nummer, betalningsmottagare: KLARNA BANK AB och deras Plusgirot.
Så hur bokför jag denna faktura då?

Hej igen!

 

Hm det låter konstigt med tanke på att ingen moms är redovisad. Jag skulle säga att du fortfarande bör redovisa det som ett inköp inom EU med fiktiv moms, men detta kan du alltid dubbelkolla med Skatteverket om du känner dig osäker. Detta med tanke på att huvudregeln är att säljaren inte skall ta ut moms vid inköp av tjänst inom EU och köparen skall redovisa momsen vid inköpet som du kan läsa om här.

 

Ha det fint!

Josefine