Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Köp med egna pengar / Egna insättningar med flera delägare - Aktiebolag

Hej,
Jag undrar hur man ska bokföra inköp med egna pengar i ett
aktiebolag om man är flera delägare och vill särskilja vem som har
betalt vad. Likvärdigt hur man gör i ett handelsbolag med konto 2018,
2028 osv.
Kan man använda 2018, 2028 för detta eller finns det någon annan lösning för detta?

Tack på Förhand,
Kim Edström

8 SVAR 8

I aktiebolag är 2893 avräkning mot aktieägare så jag skulle rekommendera att lägga upp/döpa om konto 2891 och uppåt så många du behöver.
Med vänlig hälsning

Lovisa Ljungvall
4L Ekonomi
0522-650100
Fd medlem
Inte tillämpbar

Så i vårat fall där vi är 4 delägare så döper vi om konto 2891-2894?

Finns motsvarande konto för egna uttag eller använder man sig utav 2013 på alla där?

Tack på Förhand

Ja, använd 2891-2894 och där lägger ni både utlägg och uttag. Konto 2013 finns inte i AB!
Med vänlig hälsning

Lovisa Ljungvall
4L Ekonomi
0522-650100
Fd medlem
Inte tillämpbar

Så vad är alternativet till 2013 om kontot inte finns?

2891-2894! Du separerar inte insättningar och uttag utan det läggs på samma konto.
Med vänlig hälsning

Lovisa Ljungvall
4L Ekonomi
0522-650100
Fd medlem
Inte tillämpbar

vid få delägare är separata konton ett bra alternativ.

det går också att använda projektnummer - men de har nackdelen att de kan missas i verifikatet - kontot måste vara med.

Man kan också använda sig av Companyexpense och låta varje delägare få sitt konto i appen så blir det automatiskt bokat rätt när man fotar kvittot och skickar in det.
Fd medlem
Inte tillämpbar

Vad är Companyexpense?
Fd medlem
Inte tillämpbar

https://vismaspcs.se/produkter/loneprogram/visma-companyexpense   en app som kostar extra där du scannar in kvitton och har förvalda möjligheter för kontering av kvittot - den föreslår oftast korrekt.
 du skriver in infor och kollar att konto är rätt .  det skapas då ett underlag som skickas till eekonomi och bokas direkt utan extra åtgärder (eller man låter en mellanhand kontrollera och sen skicka in bokningen till eekonomi.)

man kan lägga betalkonto per person t ex 2893 för mig vilket innebär att alla utlägg jag kör via appen autobokas på mitt konto som skuld till mig plus förstås på rätt kostnadskonto.

smidigt om man har en del manuella småinköp.