Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Köp utanför EU utan tullfaktura

Hej,

 

Jag har tidigare gjort flera köp till mitt företag från företaget Myprotein då dom är registrerade i bland annat Sverige med Svenskt momsnummer - VAT502069574701- Aktivt momsnummer!
Nu senast när jag gjorde en beställning så fick jag till min förvåning ett kvitto som säger att köpet är gjort från GB och då vill säga utanför EU av någon anledning. Deras nu momsnummer som står på kvittot: GB396227270.
Jag har varit i kontakt med Myprotein och bett om ett korrekt kvitto med deras svenska momsnummer som alltid tidigare. Detta tar dock tid och jag tror faktiskt inte att jag kommer att hinna få, eller få ett korrekt kvitto överhuvud taget tills att momsrapporten skall vara inskickad nu den 12 Maj. Jag driver Aktiebolag. Så jag kommer med andra ord få låta detta köp vara ett köp utanför EU.

 

Så då till min fråga då jag aldrig tidigare har bokfört ett köp utanför EU.

 

Totalsumman är på 1800.70kr. Se bifogad bild!

Ingen moms står specificerad och ingen tull har behövts betalas. Så hur bokför jag denna? Är tacksam om någon kan ge mig exemplet över hur.

 

Tusen tack 🙂

IMG_3747.jpg

4 SVAR 4
Josefine Johansson
MODERATOR

Hej!

 

Tack för din fråga. Här skulle jag säga att det beror lite på om varorna importerats eller om de har skickats inom Sverige. Om det har importerats samt företaget har angivit sitt VAT-nummer så bör detta hanteras som ett inköp utanför EU. Då bör du också ha fått någon tullfaktura för att få reda på varornas tullvärde som skall deklareras till Skatteverket. Hur detta hanteras kan du läsa om här.

 

Om de har angett sitt Brittiska VAT-nummer men varorna har skickats inom Sverige så blir det lite klurigare skulle jag säga, för då bör det rimligtvis ändå tas ut svensk moms. Själva kravet för inköp utanför EU är bland annat att varan har importerats men om den inte gjort det så bör det bli svensk moms.  När det gäller just köp utanför EU så bokför man köpet först som en kostnad, och sedan när man får tullräkningen så får man det faktiska tullvärdet och kan beräkna rätt importmoms som man redovisar till Skatteverket. Du kan läsa mer om detta här

 

Baserat på den informationen du gett så verkar du alltså inte fått någon tullfaktura då du inte betalt någon tull och det finns inte heller någon moms specificerad. Det borde då logiskt sätt hanteras som ett inköp inom Sverige fast ingen moms redovisas, dvs som ett momsfritt svenskt inköp, men jag rekommenderar dig att kontakta Skatteverket för att höra hur du skall redovisa detta. Det allra bästa hade varit om du fick en ny faktura med rätt momsnummer. Om du tror det finns en chans att du kan få det, så kan du bokföra denna fakturan mot 2999 OBS konto för tillfället, skicka in din momsdeklaration och sedan korrigera verifikationen när du får den nya korrekta fakturan. Du får du skicka in en ändring av momsdeklarationen efter du korrigerat allt. 

 

Du är välkommen att återkomma när du fått svar från Skatteverket om du fortfarande behöver hjälp hur fakturan skall bokföras. 

Ha det fint!

Josefine

Hej Josefine och tack för hjälpen.

 

Myprotein är ett företag som privatpersoner handlar från. Vi handlar via www.myprotein.se.
Man handlar med andra ord inte mellan företag, B2B. Utan vi gör en beställning och anger sedan vårt betalsätt (kreditkort) när vi betalar. Samma tillvägagångssätt som privatpersoner går tillväga. Så vi kommer inte att få och har aldrig tidigare fått mottaga någon tullfaktura.

 

Vad jag kan se i orderhistoriken och gällande leverans är att vår beställning skickas från Polen. Polen är ju ett land inom EU.
Jag gissar att Myprotein, då dom är stora och skickar sina produkter till hela Norden och EU, är att dom har ett lager inom EU. Deras kontor är i England men dom har lager runt om inom EU's gränser.

Så vi har betalat 1800kr. Ingen moms angiven. Ingen tullfaktura att vänta. Deras Momsnummer står angivet GB396227270.

Hur rekommenderar du utefter denna information?

Jag kan och ska absolut kontakta Skatteverket. Men som du säkerligen vet när man ställer frågor till Skatteverket så får man ett svar tillbaka som lämnar en ännu med frågvis än vad man var innan.. så tvekar på att jag kommer bli klokare.

 

Tack 🙂

Med vänligaste hälsning,

Alexander 

.

Josefine Johansson
MODERATOR

Hej igen!

 

Hm okej, då är det lite konstigare att de inte har angett något annat lands moms. Om de skickar från Polen så förklarar det varför du inte får någon tullfaktura i och med att det är inom EU, precis som du säger. Ja jag kan köpa att det oftast är lite tvetydiga svar man får från Skatteverket som inte alltid gör en klokare. 🙂 

 

Här blir det ju nästan klurigare, då varan är skickad inom EU men VAT-numret är utanför EU. Rimligtvis så borde man kunna redovisa detta som ett momsfritt inköp, tex mot kontot för inköp varor utanför EU då det inte tagits ut någon moms och du inte heller fått någon tullfaktura av något slag. Alternativet är att bokföra det mot något annat konto för varuinköp som passar dig bättre så länge det inte är någon moms på det kontot. Det är dock tyvärr svårt att hitta någon bra och tydlig information kring just detta, så det bästa vore nog att höra av sig till Skatteverket för att dubbelkolla, alternativt få en korrekt faktura av företaget tyvärr. 

 

Kanske det finns någon annan användare som har stött på detta tidigare som kan dela med sig hur de har hanterat detta?

 

Ha det fint, lycka till!

/ Josefine