Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Behruz
UTFORSKARE

Köpa/överföra datorer från sin EF till AB

Hej

 

Ef har gamla datorer och skåp mm under halvprisbasbelopp. Om man startar och vill överföra dem till sitt AB. Kan man göra så? Kan AB vara skyldig till personen/ägaren för köpta datorer? Kvitto saknas då de köptes för länge sedan

6 SVAR 6
CarinaEsp
CHAMPION

Hej,

 

Har du fortfarande den enskilda firman momsregistrerad? Hur ser resultatet ut där? Finns det någon anledning att öka resultatet i den enskilda firman?

 

Nu blev det många frågor 🙂   Men har du inte behov av att öka resultatet i den enskilda firman så kan väl AB överta utrustningen ändå utan att "köpa" den. Har du inte momsregistreringen kvar i EF så kan du ju inte debitera ditt AB på korrekt sätt. Om du har tänkt att du skulle få ersättningen privat så fanns det ju ett värde i tillgångarna när du avvecklade EF och skulle då gjort ett uttag på det materialet i samband med avvecklingen. 

 

//Carina

Hej 🙂 

 

Ef är inte avregistrerad än. Så den är fortfarande momsregistrerad. Och det är helt ok utöka resultatet genom uttag av utrustningar.

 

Jag vill få ersättning från Ab för utrustningarna. Men jag tänker att utrustningarna bokfördes en gång när Ef startades. Så är det inte så att Ab får inte köpa utrustningarna för att de bokfördes en gång som kostnad? Jag kan väl inte bokföra kostnader igen för samma utrustningar i Ab, eller?

Säljer du utrustningen från EF till AB så får du ju en intäkt i EF och en kostnad i AB.

Det finns absolut ingenting som förbjuder det bara du INTE tar ut ett överpris för varorna.

 

Har justerat svaret då jag glömde det viktiga ordet INTE i meningen ovan 🙂

Hej igen

 

Får man ha gamla datorer som är under halvprisbasbelopp som aktiekapital? Jag vet att man får göra så med olika inventarier på halvprisbasbelopp men hur kan man här?

Nja. just datorer har ju en väldigt kort livslängd så det är nog inget jag skulle rekommendera. Beror så klart på vad det är får något men gamla datorer är som sagt gamla.... 

Dels så kan ju Skatteverket å ena sidan anse att du skall lägga upp dessa som inventarier då dom verkar höra ihop (beror ju på beloppet). Å andra sidan så är väl den ekonomiska livslängden kortare än 3 år om dom är gamla (vilket då gäller även om beloppet är högre). Å tredje sidan så kan det ju vara så att du i bolaget vill ha tillgångar, beror ju på hur det ser ut med eget kapital (tänker då på om du t.ex har ett aktiekapital på  25 000 kr som då sannolikt blir förbrukat. 

Men då påverkas du även av försiktighetsregeln, d.v.s tillgångarna skall vara värda det som dom är bokförda till, inga övervärderingar alltså... Lätt? Absolut inte!. Men så är det ju i vår värld. Lycka till!