Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Eddie_D
MEDLEM

Köpt reservdelar till en VMB produkt

Normalt när jag bokför så lägger jag alla reservdelar på konto 4000 då dom säljs i samband med att jag utför en reparation på en kunds diskmaskin (paketpris då, t.ex 800 kr för delen, 1200 för min tid = 2000).

 

Men nu har jag börjat köpa upp begagnade grejer (vmb), och när jag då köper reservdelar för att reparera dessa, vilket konto lägger jag det på, så att det inte besudlas med moms?

7 SVAR 7
Josefine Johansson
MODERATOR

Hej!

 

Hur du hanterar inköpen samt försäljningen av de begagnade varorna beror på om det är förenklad eller normal VMB du skall använda. Här kan du läsa om detta för att avgöra vilken av metoderna som passar din situation. 

 

Om det är normal VMB så kan du läsa här om hur du hanterar det. Om det är förenklad VMB så kan du läsa om hanteringen här

 

Jag är dock lite osäker på om jag verkligen tolkat din situation rätt. Menar du att du köpt in en begagnad sak, som du sedan köpt reservdelar till för att fixa men att dessa reservdelar inte är begagnade utan nya? Eller menar du att dessa är begagnade också, dvs ingen moms på? Om det är det första alternativet så skall du bokföra inköpen av delarna som normalt, det spelar ingen roll att de används för att reparera en VMB vara eftersom det är olika inköp och olika delar vid inköpstillfället. 

 

Ha det fint!

Josefine

Delarna är nya så när jag köper dom måste jag betala moms, men dom används på begagnade maskiner. Så till exempel: Diskmaskinen köptes begagnad för 3,000 kr, jag spenderar säg 800 kr på nya delar (exkl moms) på att laga den och säljer sedan för 5,000 kr, utan moms.. Blir det i så fall rimligen rätt att när jag bokför diskmaskinen till lager att inköpspriset blev 3,800?

Så bokföring enligt nedan:

2893 3800 kred
1465 3800 deb

 

Hej igen!

 

Aha okej, då förstår jag. I denna vägledningen så står det följande under rubriken beskattningsunderlag>normal VMB:

 

"I inköpspriset ska du räkna in alla kostnader du har till den du köper varan av, utom eventuell ränta. Du ska inte räkna in transportkostnad till annan fraktförare. Reparationskostnader ska inte heller räknas in i inköpspriset."

 

Detta bör betyda att du alltså inte kan lägga till de 800 kr som är för reparationsdelarna i beskattningsunderlaget för att beräkna vinstmarginalen utan du beräknar enligt vad du köpte diskmaskinen för eftersom det är detta du säljer vidare via VMB reglerna. Detta kan du alltid dubbelkolla med Skatteverket. 

 

Ha det fint.

Josefine

Då förstår jag, men hur "konsumerar" jag delarna som använts då? För dom försvinner ju ur lager trots allt?

Hej igen!

 

Vad bra. Du skall bara bokföra det som du köper in som begagnade mot ett 14XX konto direkt, de andra inköpen du gör bokförs som en kostnad direkt. Så de "konsumeras" dvs kostnadsförs direkt och är därmed redan hanterade. Det är först i bokslutet som du eventuellt hanterar de varor du ännu inte sålt/förbrukat vid en inventering och kan behöva bokföra upp varulager. Detta kan du läsa om här. 

 

Det är alltså mycket viktigt att hålla VMB inköpen och de andra inköpen separat eftersom de hanteras på olika sätt. 

 

Ha det fint!

Josefine

Jag pratade med skatteverket idag, och det där med "Du ska inte räkna in transportkostnad till annan fraktförare" i inköpspris. .Dom vill alltså att jag skall bokföra frakt separat för varje inköp (i dom fall det innebär fraktkostnad dvs).. Men på vilket konto skall jag i så fall göra det? Och hur? Är det bara att jag gör en egen kontering mot något konto för fraktkostnad?

Hej igen!

 

Okej ja det låter rimligt. Fraktkostnaderna kan du bokföra mot ett 57XX konto, tex 5710 Frakter, transporter och försäkringar vid varudistribution. Det blir ingen egen kontering förutsatt att du inte betalar det separat från varuköpet, utan du delar i sådana fall upp köpet mellan VMB varan och frakten och bokför på två olika konton. 

Ha en fin helg!

 

Josefine