Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Korrigera felaktig låst verifikation

Jag har gjort en felaktig bokföring som jag vill försöka rätta till, men möjligheten att redigera verkar vara låst. Här bifogar jag en bild över vad jag vill få ändrat.

 

Visma korrigering.png

 

Det jag vill få till är att på 6230 - Datakommunikation ska 537,01 kronor ligga på kredit och 0 kronor på debet. På 1930 - Företagskonto/checkkonto/affärskonto ska 943,98 kronor ligga på kredit och 0 kronor på debet. Kontosaldot ska därefter hamna på 3 718,52 kronor. Jag har försökt få till detta genom en korrigering, men får då felmeddelanden att siffrorna inte stämmer när jag försöker rätta till felet. Jag har då alltså blivit tvungen att på nytt spara med felaktiga uppgifter. Se bild över korrigeringen.

 

Visma korrigering 2.png

 

Hur bär jag mig åt för att få allting rätt? Som sagt vill jag få över 537,01 kronor från debet till kredit på 6230 - Datakommunikation och på 1930 - Företagskonto/checkkonto/affärskonto ska 943,98 kronor ligga på kredit. Det är enbart detta som kan få kontosaldot att hamna rätt. Alla efterföljande bokföringar efter denna medför felaktiga kontosaldon eftersom felet börjar redan här med denna bokföring 2022-05-03.

3 SVAR 3
AnnicaL
CHAMPION

Det bästa är att helt vända den felaktiga verifikationen och göra en ny som är korrekt. Det blir renast så.

Jag har sökt efter hur jag ska bära mig åt för att "vända" en verifikation, men kan inte hitta några förklaringar för hur jag praktiskt ska få till det. Hur gör jag detta? Jag har hittat information bland annat om hur jag kan kreditera en faktura. Då står det skrivet att jag ska välja åtgärden "kvitta", men denna finns inte som valbart alternativ. Det finns också en beskrivning om hur jag kan "ångra faktura", men detta finns inte heller som valbart alternativ, så hur bär jag mig egentligen åt?

Hej!

 

Med vända verifikation så menar AnnicaL att du gör en spegelvänd verifikation av den felaktiga, där du alltså bokför med exakt samma belopp och konton men på motsatt sida. Så bokförde du felaktigt med 100 kr i debet på 1930 och kredit 4010 så gör man en manuell verifikation där man hänvisar till den felaktiga verifikationen och bokför 100 kr i kredit 1930 och debet 4010. På så sätt så vänder man alltså en verifikation och nollställer bokföringen av den för att kunna göra en ny korrekt verifikation. 

 

Det är lite svårt att följa den gamla verifikationen och din korrigering, så om ingen av dem stämmer så är det bäst att korrigera båda och börja på noll, så som AnnicaL föreslår. Dvs spegelvända båda två, för att göra en ny korrekt. 

 

Ha det fint!

Josefine