Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

carlssonmc
MEDLEM

Korrigera felaktig verifikation

Gjort ett fel som i sin tur leder till felaktig momsredovisning. Hur kan jag rätta till? Hade en ide om att bokföra i 5800 direkt och då blev ju momsen felaktig 

carlssonmc_0-1675878250363.png

 

  

carlssonmc_1-1675878281429.png

 

8 SVAR 8
Roffakab
CHAMPION

Hej

 

Oavsett konto måste rad 2 (5800) kompletteras med momskod 05(25%) för att momsredovisningen ska stämma.

 

Jag hade nog satt konto 3041 även på rad 2.

 

Vänliga hälsningar

RoffaK

AnnicaL
CHAMPION

Du får nolla raden med 5800 och räkna ut momsen på hela beloppet för att få det rätt. Eller ändra 5800 till kknto för debiterade kostnader och ändå räkna om momsen.

Haken är ju att verifikationen är låst. Kan ändra momskod inget annat och då blir det ju fel ändå. 

AnnicaL
CHAMPION

Gör en korrigeringsverifikation då. Klicka bort alla rader utom bankkontot, lägg in bara 3041 och momsen.

Haken är att alternativet inte finns. Vet ej varför? 

AnnicaL
CHAMPION

Då får du göra en manuell verifikation där du i beskrivningen hänvisar till den felaktiga och sedan gör de konteringar som rättar till problemet. Det enda du då behöver göra är D5800 473,60 och K3041 473,60 - momsbeloppet är korrekt och behöver inte ändras ser jag. 

Då får jag två verifikationer som avviker i momsredovisningen med samma summa men + respektive -. Men det kanske är ok? 

AnnicaL
CHAMPION

Ja det är OK.