Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

PaulPRO
UTFORSKARE

Korrigera ingående balans

 2022-01-10 i samband med bokslutet var utgående balans på 2440 12048 kr och balansräkningen för 2021 var i balans. 

2022-02-09 betalades fakturan och bokfördes med 102 kr på 2440 i debet. Då ändrades ingående balans från 2021 på konto 2440 till 12150 kr varvid det uppstod en obalans på 102 kr som ännu hänger kvar.

Min fråga är nu har jag gjort något fel och hur ska jag korrigera så att det hela balanserar?

5 SVAR 5
Josefine Johansson
MODERATOR

Hej!

 

Tack för din fråga. Hm det låter konstigt att den ingående balansen ändrades när fakturan betalades, menar du att saldot på konto 2440 har ändrats kanske? Eller att det som står längst ner i balansrapporten, dvs beräknad resultat eller liknande har ändrats? 

 

Under året så kommer aldrig balansrapporten balansera, då den bara balanserar i bokslutet när man bokför årets resultat. Så om du menar att dina tillgångar inte är samma som ditt eget kapital och skulder och att det därmed är obalans så är detta korrekt under året då det enbart balanserar när man gör sitt bokslut och fastställer årets resultat. 

 

Det låter som att det gått korrekt till om det bokfördes i debet, och du har för närvarande en leverantörsskuld på 12 150 kvar som ännu inte är betalt. Dock svårt att avgöra baserat på detta, men när man bokför bort leverantörsskulder så bokför man bort det i debet så det låter som det gått rätt till. 

 

Ha det fint!

Josefine

Hej och tack för din respons. Jag är inte helt klar med det hela. I bokslutet 20211231 var utgående balans -102 kr. När jag stämde av den 20220131 var ingående balans på 2440  12048  kr. Dvs det verkar som att saldot på 2440 hade ändrats. När jag stämde av den 20220228 var  ingående saldo på 2440 12150 kr igen och ingående vid periodens början -102 kr igen.

Menar du att den här skillnaden på 102 kr försvinner i kommande bokslut för året 2022?

Hej igen!

 

Hm okej, inte riktigt med på vilket datum för ingående balans du menar. Det låter konstigt att ingående balansen för 2022-01-01 ändras beroende på, så jag skulle tro att du tittar på ingående balans per de datum du pratar om. Denna kommer ändra sig då det händer saker på 2440 under månaden och kommer inte vara samma belopp som i början av räkenskapsåret. Så länge du inte menar att ingående saldo per 2022-01-01 ändras löpande så låter det som att allt är korrekt för dig, och det är helt normalt att saldot ändras under året beroende på från vilken period du kikar på gällande ingående balansen. 

 

Så naturligt sätt kommer den ingående balansen ändras beroende på från vilket datum man läser av det ifrån och vad som hänt på kontot. Så utgående balans 2021-12-31 skall vara samma som ingående balans 2022-01-01 men behöver inte vara samma under resten av 2022 beroende på vad som har hänt på konto 2440 då. Så kontrollera gärna att du har 2022-01-01 som första datum för perioden du kollar på, och kika om ingående saldot fortfarande är -102. Om det är det så låter det som att allt är korrekt, baserat på hur du förklarade att det blev bokfört vid betalningen av leverantörsskulden. 

 

I ditt första meddelande så pratar du om att balansräkningen är i obalans och nu verkar du prata om specifikt konto 2440 och att det saldot ändras. Så för att summera så kommer balansräkningen aldrig balansera under året utan enbart när man gör sitt bokslut och fastställer årets resultat. Konto 2440s saldo kommer ändras under året ( när det väl händer saker, så som nya fakturor eller betalning av gamla ) men den ingående saldot per 2022-01-01 skall inte ändras utan det bör vara detsamma oavsett. 

 

Hoppas detta gjorde det lite klarare för dig, ha det bra!

Josefine

Hej! Tack för ditt svar. Jag förstår nu bättre det hela. Jag har blandat ihop saldot på 2440 med balans/obalans under räkenskapsåret. 

Det hela är korrekt.

Tack och ha en bra sommar.

Palle

Hej igen!

 

Ah okej vad bra att allt är korrekt. Inga problem, ha en fin sommar du med nu!

Josefine