Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

sofia_12
UTFORSKARE

Korrigera verifikation skattekonto

Jag har ett problem med ett par verifikat som jag bokförde fel och uppenbarligen gjorde korrigeringsverifikationen fel också. Nu försöker jag rätta detta men det vill sig inte.

 

Här är ett exempel på hur verifikationen och korrigeringen sett ut:

 

1930K 4 732

2510 D 4 732

 

Kontot 2510 var fel och det skulle egentligen varit 1630 (skulle alltså varit 1930K 4732 1630D 4732), därför korrigerade jag såhär:

 

Korrigering nr1:

2510 K 4 732

1630 D 4 732

 

Detta blev ändå fel i årsredovisningen. Jag kanske borde korrigerat även 1930 men gjorde ju inte det. Nu försöker jag åtgärda detta genom att korrigera korrigering nr 1.

 

Korrigering nr 2:

2510D 4732 

1630K 4732 

1630D 4732

1930K 4732 

 

Problemet nu är väl att 2510 är tillbaka på debet? Hur gör jag nu?

1 SVAR 1
Josefine Johansson
MODERATOR

Hej!

 

Tack för din fråga. Jag tycker korrigering nr 1 ser korrekt ut, då du flyttar beloppet från 2510 mot 1630. Så det låter konstigt att du fortfarande har fel i årsredovisningen. Importerade du om saldona efter korrigeringen? Om du har gjort det, kan det vara så att något blivit dubbelt för dig gällande 2510? När det gäller skattekontot så har man ju två händelser, både inbetalningen till skattekontot som blir 1930 K och 1630 D, samt sedan beslutet som dras på skattekontot vilket då blir 1630 K och 2510 D ( eller vad det nu gäller ). Kan det vara så att detta har missats eller blivit fel?

 

Korrigering nummet så kommer bara göra att du fåt dubbelt på 1930 vad jag kan se i dina förslag. Att 2510 är på debet behöver nödvändigtvis inte vara fel. Det beror lite på vad du bokför mot det kontot. Tex så bokförs f-skatten mot debet eftersom det är en fordran mot skatteverket medan beräknade inkomstskatten bokförs i kredit då det är en skuld. Så för att avgöra om det verkligen är fel med ett saldo på 2510 som är debet så får du kontrollera hur du bokför f-skatten och jämföra med skattekontot så bör du kunna avgöra detta. 

 

Mitt tips är att kika här hur man hanterar skattekontot gällande f-skatt och slutlig skatt i normala fall, så kanske du enklare hittar om något är knepigt. Det kan också hjälpa att ta ut en huvudbok för konto 1630 och jämföra med skattekontoutdraget för att lättare hitta om något inte stämmer för dig. 

 

Ha det fint, hoppas detta hjälper dig lite framåt! Hör av dig om jag skall förtydliga något. 

Josefine