Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Rasmus1
UTFORSKARE

Korrigering obalans deklaration

Nu är vi fast! Kommer inte vidare. Har också lagt många timmar på att få hjälp från en redovisningsexpert men vi ser inte vad som behöver göras. Vore oerhört tacksam om vi kan få råd och hjälp!

 

Vi försöker göra årsbokslut för 2021-2022. I deklarationsprogrammet, under "kontrollera bokföring" så balanserar balansrapporten OK:

Rasmus1_0-1656509985377.png

Sen går jag till årsredovisningens balansräkning och där dyker beloppet 15890:- upp som obalans på föreg. år. Jag vet beloppet kommer från en skattekorrigering från 2019-2020.

Hur gör jag för att hantera den obalansen idag?

Rasmus1_2-1656510249846.png

 

 

4 SVAR 4
Roffakab
CHAMPION

Hej

 

Obalansen kommer från konto 2510 Skatteskulder som i den avstämda balansräkningen 2021-03-31 har ett saldo på - 29 030 men som i presenteras i deklarationen som - 44 920 dvs en differens på 15 890.

 

Det du behöver göra är att öppna upp Balansräkningen och "Ändra belopp" på raden Skatteskulder till 29030 i Föregående År dvs 2021-03-31.

 

Bokförd Balansräkning är ju avstämd och korrekt.

 

Vänliga hälsningar

RoffaK

Hej

 

Mitt förra svar innebär att din Balansräkning föregående år balanserar i deklarationsprogrammet men jag måste ändå påpeka att även om den balanserar så är den uppställd på ett felaktigt sätt. Tydligast ser du detta på raden Balanserat resultat och Årets resultat. Balanserat resultat har samma belopp båda åren och Årets resultat 2021-03-31 redovisas som 0 kr.

 

Övriga fordringar och Övriga skulder stämmer inte heller men här går differenserna mot varandra.

 

Såg att du tidigare anlitat redovisningsexpert men vill du ha hjälp att rätta upp detta så får du gärna ta kontakt med mig på casperkonig@gmail.com

 

Vänliga hälsningar

RoffaK

Rasmus1
UTFORSKARE

Tack RoffaK för svaret! 

 

Vilken vy är det vi gör ändringen i? Är det i deklarationsprogrammet, som i bilden nedan? Vi ser ingen edit-knapp.

Rasmus1_0-1656954226328.png

 

mvh

Rasmus

 

Hej

 

Exakt. Avmarkera raden Balansräkning så att det går att korrigera belopp.

 

Sätt musen i rutan som ska ändras så kommer "Ändra belopp" fram . Gör så och grönmarkera Balansräkning igen

 

Vänliga hälsningar

RoffaK