Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

hoogey
UTFORSKARE

Korrigeringsverifikation på korrigeringsverifikation...

Hej

 

Jag har nu tvingats göra min första korrigering av en verifikation... tyvärr lyckas jag inte särskilt bra med det. Skulle lägga in en bankhändelse, men bokförde kredit och debet fel. (ja, jag har förstått att jag borde importera ett kontoutdrag från banken - men det känns så otroligt krångligt när jag har 1-2 händelser på mitt konto varje månad). Hur som helst, så här ser det ut (varje post är på samma belopp, 1.250 kr):

 

Verifikation 1 (som borde ha varit inventerad)

D1930 - K6570

 

Korrigeringverifikation 1 resulterade i det här

K1930 - D6570

D1930 - K6570

 

Korrigeringsverifikation 2

D1930 - K6570

K1930 - D6570

 

Och trots dessa tre verifikationer är mitt företagssaldo 2.500 kr mer än det borde...

 

Snälla hjälp mig att reda ut vad jag har gjort och hur jag kommer tillrätta med mitt problem! Hur ska min tredje och förhoppningsvis sista korrigeringsverifikation se ut?

 

 

 

3 SVAR 3
AnnicaL
CHAMPION

Båda dina rättelser gör inget alls, bokar fram och tillbaka bara. Så vad du ska göra är att boka D6570 K1930 och inget annat. Gör en manuell verifikation, inte en korrigering, så blir det lättare. 

 

 

Och beloppet 2500! 

Tack för svaret!

 

Ja, jag misstänkte det. Förstod inte riktigt om korrigeringsversionerna behöll ursprungsverifikationen eller inte...

 

Men är det ok att göra en helt ny verifikation, som inte är en korrigeringsverifikation, på tidigare felaktiga verifikationer? Och dessutom på beloppet 2.500 kr? Något som riskerar att bli fel på det här sättet (dvs att det ser ut som jag haft större kostnader än jag egentligen haft? Tanken var ju att det här skulle resultera i en kostnad på 1.250 kr...