Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

webtomten
MEDLEM

Kortavgifter och terminal

Hej,

idag använder vi oss av Zettle som kassa och då bokför Zettle integrationen med Visma transaktionsavgifterna på konto 6570 för bankkostnader. Vilket jag antar är rätt då denna inställningen kommer automatiskt med integrationen. Kortläsaren ifrån Zettle bokfördes mot kontot för förbrukningsinventarier.

Men nu ska vi byta kassa inom kort och då fick jag se i en guide att dem rekommenderar att man använder konto 6040 för transaktionsavgifterna. När jag söker här i forumet får jag upp att man även lägger kostnaden för kortläsaren där.

Så då är min fråga. Hur ska vi tänka?

Kan man använda vilket som av 6570 och 6040 för transaktionsavgifterna? Är det ena mer att föredra än det andra?  

När det gäller inköpet av kortläsaren ska den bokföras som förbrukningsinventarie eller på konto 6040?

1 SVAR 1
Joachim E
MODERATOR

Hej

Det spelar ingen roll om man använder 6570 eller 6040 för transaktionavgifterna men personligen tycker jag konto 6040 är mer korrekt om kortläsaren inte kommer från banken.

Inköpet av kortläsaren tycker jag 5410 är mest korrekt för då du köper in en maskin/inventarier.

/Joachim