Hej,
En kort fråga:
En korttidsinventarie mindre än halva basbeloppet och/eller kortare livslängd än 3 år får ju dras av direkt. Men jag måste väl inte det, eller? Jag kan väl välja att skriva av den på 5 år om jag vill sprida ut kostnaden, eller?
En lite längre bakgrund:
Jag planerar att köpa in maskiner, verktyg och inredning för att utöka verksamheten med ny inriktning, men blir inte klok på hur jag bokför. De flesta inköp gäller elhandverktyg/mindre maskiner och handverktyg. Tillsammans ca 100 000:- men var och en för sig mindre än halva basbeloppet utom i ett fall som är givet att skriva av på 5 år. Alla maskiner fungerar var för sig men samtidigt ska de ju användas i samma syfte.
Jag har läst allt jag kommit över om korttidsinventarier vs inventarier med längre avskrivningstid, "inventarier med naturligt samband", "inventarier som ett led i en större inventarieanskaffning", dessutom frågat Skatteverket som svarar citat "vi gör inga bedömningar, det får du göra själv" och skickar denna länk: https://www4.skatteverket.se/rattsligvagledning/325538.html?date=2009-11-16
Efter att ha läst känns det mest snurrigt och en smula godtyckligt och att det är upp till mig att avgöra men att man sedan kan riskera att få påbackning i efterhand.
Någon som har erfarenhet eller lyckas tolka det hela tydligare?
Löst! Gå till lösning.
Hej
Det är tillåtet att lägga inköp av maskiner, verktyg mm som har ett lägre värde än ett halvt prisbasbelopp som inventarier och sedan skriva av dessa under ett flertal år. Enda kravet är att maskinern skall ha en livslängd som är 3 år eller längre.
Skulle dock rekommendera att du sätter ett gränsvärde för vad som är en inventarier och inte. Samt kontrollerar hur ditt resultat i året inköpet sker ser ut. Många gånger är det skattemässigt mer lönsamt att ta kostnaden direkt för maskiner om resultatet för året blir högt. Men det är som sagt något man får avgöra själv.
Ett inköp som överstiger ett halvt prisbasbelopp måste tas upp som en inventarie då har man inte lägre någon valmöjlighet.
Tänk även på att vara noga med att lägga upp varje maskin, verktyg som en anläggningstillgång i systemet så du har ett korrekt anläggningsregister i t ex eEkonomi.
Önskar dig en fortsatt fin dag
Joachim
Tack Joachim för svaret!
Det är som jag trodde då men jag lyckades inte få det bekräftat någonstans. Javisst, en dyrare maskin har jag lagt upp som inventarie på 5 år. Angående valet så är det i mitt fall intressant att kunna sprida ut kostnaden. Jag har ändrat inriktning/utbud för företaget i samband med pension och räknar med att omsättning/resultat kommer att minska kraftigt närmaste åren jämfört mot tidigare år. Därav min fråga. Annars hade jag tagit det mesta som korttidsinventarie. Javisst, anläggningsregistret ska uppdateras.
Önskar en bra dag/kväll för dig också
/Janne
Tar upp tråden igen.....med en fråga i ämnet
När jag registrerar en korttidsinventarie i anläggningsregistret så kryssar jag INTE i rutan "Skrivs av" eftersom den skrivs av direkt. Men ändå är fälten "Restvärde" och "Nyttjande period" under rubriken "Avskrivningar, aktiva/ej dimmade. Varför? Är de tänkta att användas som info/anteckning endast i anläggningsregistret eller kommer värderna att synas någonstans i systemet?
Hej
Anläggninsregistret skall du enbart använda för inventarier som skall skrivas av. De korttidsinventarier som inte skall skrivas av lägger du inte in där alls. Dels så behöver man inte lägga in korttidsinventarier i anläggninsregistret eftersom det inte kommer göras några avskrivningar eller beräkningar mot vad som är avskrivet om man skulle sälja av inventarien. Kontona som specificeras när du väljer vilken typ av inventarie det är är också helt fel mot hur det skall bokföras. Att valet skrivs av finns kvar är för de kunder som har inventarier som de vill lägga in men som är helt avskrivna redan men som fortfarande finns kvar som tillgångar i företaget.
Hoppas detta gjorde allt lite klarare.
Joachim
Hej,
Nej, det blev inte klarare tyvärr 🙂
Enligt Vismas hjälp;
"Det finns flera fördelar med att registrera dina anläggningstillgångar. Du får koll på dina tillgångar och när de köptes. Detta har du stor nytta av när du sedan ska göra årsavstämning i programmet, då kommer de flesta uppgifter att finnas med och programmet kan sköta avskrivningen. Om olyckan är framme, till exempel vid brand eller stöld, har du alltid en aktuell lista över vilka anläggningstillgångar som fanns vid det aktuella tillfället.
Visma eEkonomi Smart följer reglerna för räkenskapsenlig avskrivning.
Olika sorters anläggningstillgångar
Det finns två olika sorters anläggningstillgångar, dels de som kostnadsförs direkt och dels de tillgångar som man gör avskrivningar på. De tillgångar som köps in till ett pris lägre än ett halvt prisbasbelopp eller har en användningstid på tre år eller kortare ska kostnadsföras direkt. De tillgångar som ska kostnadsföras direkt registrerar du med tillgångstypen Korttidsinventarier"
Jag tolkar det som att funktionen "Anläggningstillgångar" kan användas även för korttidsinventarier, för att "hålla reda på" alla inventarier. Däremot finns inget krav att registrera korttidsinventarier i anläggningsregister, men man kan och får, om jag har läst rätt bland det jag har hittat i ämnet. Även korttidsinventarier har ju ett reellt värde. Säljer man dem ska det bokföras som intäkt.
Om jag har rätt så gäller min fråga fortfarande. Det går ju att "bocka bort" inaktivera kolumnen "Avskrivning" genom att bocka bort kryssrutan "Skrivs av" och dess fält. Det kanske är en bugg att fälten "Restvärde" och "nyttjandeperiod inte är "dimmade" som de andra i den kolumnen när man bockar bort "Skrivs av"?
Jag förstår inte din sista mening, eller så säger du samma sak som mig? 🙂 Korttidsinventarier är ju inventarier som redan är avskrivna.
Vad säger du?
Hej
Om jag börjar med att förklara den sista meningen så avsåg den ett företag som byter från ett annat ekonomisystem till eEkonomi. Detta företaget har kvar inventarier med ett värde över ett halvt prisbasbelopp som redan är avskrivna. Tillgången finns dock kvar i företaget och då kan man registrera in den i anläggningsregistret och bocka ur fältet skriv av. Detta för att få in anskaffninsvärdet och restvärdet. I vissa fall vill man beräkna och bokföra avskrivningarna manuellt också. Vid över och underavskrivningar till exempel och då vill man inte att systemet gör avskrivningen åt dig.
Möjligheten finns mycket riktigt att lägga in korttidsinventarier om man vill. Måste erkänna att jag personligen inte ser någon större nytta med det mer än att man då har inköpsvärdet i anläggninsregistret. Sälja dem kan man mycket riktigt göra och då skall det bokföras som en intäkt men man behöver inte beräkna vinst/förlust på försäljningen utifrån vad som är avskrivet vilket gör att man kan bestämma ett värde(försäljningspris utan att ta hänsyn till vad den kostade i inköp och bokföra det som en helt vanlig försäljning. Många får sina maskiner/korttidsinventarier värderade av en värderingsman till exempel och då har ju anskaffnignsvärdet indirekt inte någon betydelse utan det är värderingen som gäller som försäljningspris.
Men vill du absolut lägga in dem i anläggninsregistret så kan du läma du fälten restvärde och nyttjandeperiod tomma. Det är Anskaffningsvärdet som eventuellt kan vara intressant när det kommer till korttidsinventarier.
Önskar dig en fortsatt fin dag
Joachim
Hej,
Tack för ditt engagerade svar angående huruvida man ska/bör använda "anläggningstillgångar" för korttidsinventarier. Jag respekterar din åsikt men behovet är väl upp till var och en att avgöra liksom hur och varför man vill använda det. Funktionen finns ju i programmet.
Du missar dock min ursprungliga fråga igen, nämligen varför fälten "Restvärde" och "Nyttjande period" INTE blir "dimmade" (avaktiverade) precis som de övriga fälten i kolumnen "Avskrivning" (till höger i fönstervyn) blir när jag väljer alternativet "Korttidsinventarie under "Tillgångstyp"?
Är det en programbugg eller har Visma tänkt att fälten kan användas även för korttidsinventarie? I så fall vad är tanken med dem? Slår det igenom någonstans i systemet eller blir det bara en "privat" anteckning? Jag kollar med supporten också.
Tack för din hjälp i alla fall.
Ha en fin kväll
/Janne
Copyright 2024 Visma Spcs. All rights reserved.