Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Kostnader för inlånad bil till företaget

Jag har lånat en bil av en bekant för att kunna inhandla och transportera varor till min verksamhet. Kan jag ta upp alla kostnader jag har för bilen i bokföringen. Typ bensin, trängselskatt, parkeringsavgifter osv. Hur ska det konteras? Om jag skulle komma att hyra bilen en längre tid, vad gäller då. Hur kontera? Vad gäller angående moms på sådan hyra? Tacksam för svar!



1 SVAR 1
Lisa Henriks
PRODUCT OWNER

Hejsan! 

Lånar du bilen privat, det vill säga att du antingen betalar en summa privat till den du lånar bilen av eller får låna bilen helt gratis, är det ingen kostnad som du kan dra av i ditt företag. För varje mil du kör i tjänsten har du rätt att få milersättning utbetald. Du kan dra av kostnaden för trängselskatt och parkeringsavgifter men du får inte dra av kostnaderna för bensin i och med att den ingår i milersättningen. 
Hyr eller lånar du en bil genom företaget kan du ta upp alla kostnader i företaget. Du får däremot igen milersättning utbetald. 

I trådarna Bokföra hyrbil - eEkonomi och Affärslunch inkl. bilersättning, P-avgift och trängselskatt kan du läsa mer om vilka bokföringskonton du kan använda.