Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

MariaA
UTFORSKARE

Kostnader - pga systemfel / handhavande fel

Vi har fått kostnader pga att:

*  Ett datasystem har räknat ut fel saldo, mellanskillnaden kan ej debiteras kund i efterhand. Utan vi får         stå för kostnaden.

*  Personal har vänt på siffror vid ett tillfälle, så en kostnad har uppstått som företag får ta.

 

På vilka konton ska jag bokföra dessa belopp?

Vi har aldrig tidigare haft detta så blir frågandes hur jag ska bokföra de två kostnaderna.

 

Tacksam för tips!

11 SVAR 11
Josefine Johansson
MODERATOR

Hej!

 

Tack för din fråga. Jag förstår inte riktigt vad det är för sorts kostnader du pratar om tyvärr. Om du menar att något egentligen kostade mer i inköp än vad ni debiterade kunden sedan på grund av ett fel i ett system, så bör den differensen redan vara hanterad. Detta i och med att man bokför kostnaden när man köper det, och sedan bokför det man får som intäkt av kunden. Om intäkten är mindre än kostnaden så finns redan differensen bokförd. 

 

Gällande det andra scenariet där personal har vänt siffror så förstår jag inte riktigt vad det är för kostnad som kommit upp på grund av det? Är det samma problem som ovan att ni har fått in mindre intäkter än vad som var tänkt?

 

Om det är kostnader och något ni fått betala för så skulle jag säga att det låter rimligt att bokföra det mot något övrig kostnadskonto, tex 6991 övriga avdragsgilla kostnader. Dock lite svårt att svara på i och med att jag inte riktigt förstår vad det är som har hänt och hur kostnaden uppstått. 

 

Du får gärna förklara lite mer så kanske vi kan hjälpa dig vidare. 

Ha det fint!

 

/ Josefine

Hej,

förlåt att jag inte uttryckte mig tydligt.

Båda scenariona gäller ansökningar för ROT/Grön Teknik till SKV.

Det jag kallar systemfel, var att systemet räknade ut fel belopp, ett belopp som var högre än vi hade rätt till.  Vi vill inte debitera kund det i efterhand och vi har inte rätt att få hela beloppet av skatteverket. Så "kostanden" för den missen får vi ta. Hittills har saldot legat och skvalpat på obs konto.

Det andra fallet har personalen bytt plats på två siffror så vi har ansökt om ett för lågt belopp, men känns inte värt mödan att göra en ny ansökan till skv då beloppet är lågt, även detta saldo ligger på obs konto.

 

Hoppas jag var tydligare denna gång 🙂

 

MVH
Mia

Hej igen!

 

Ah okej då förstår jag mer vad du menar. Så egentligen så är båda sakerna en förlorad intäkt skulle jag säga, i och med att ni i båda tillfällena inte fick tillräckligt av Skatteverket för att täcka den delen som gäller ROT/Grön teknik. Jag antar att ni har faktureringsmetoden och därmed bokförde upp intäkten i sin helhet och motsvarande fordran på kund samt Skatteverket. Här antar jag också att det som ligger på OBS kontot är därmed när ni har tagit bort kvarvarande fordran som fanns för att få rätt saldon där och bokförde det mot OBS konto.

 

Om jag antagit rätt så bör det ni bokfört upp OBS kontot tas bort i sin helhet där och motkontot blir det intäktskonto ni använde innan, för att minska det. Detta för att ni faktiskt inte fick så mycket som ni bokförde innan i intäkt, och bör korrigera detta. Ingen moms skall hanteras utan hela beloppet minskar intäkten. Om jag förstått rätt så bör det bli tex så här:

 

2999 med belopp i kredit

30XX med belopp i debet

 

Jag skulle säga att ni hade kunnat även använda er av 6991 om beloppet inte är av högre värde, men det mest korrekta är att använda samma intäktskonto som användes vid bokföringen av det tidigare. 

 

Förhoppningsvis så förstod jag hur du menade, i annat fall så får du återkomma. 🙂 

 

Ha det fint!

/ Josefine

Hej Josefin!

Ja du antar helt korrekt, och förlorad intäkt är nog ett bättre ord!

Tack snälla för din hjälp!

Mia

 

Hej igen,

en följd fråga. Om jag inte bokför någon moms kommer jag väl få diff på momsrapporten eller hur?

Hej igen!

 

Inte om du tar bort momskoden på kontot, då kommer du inte få någon avvikelse i momsrapporten. Så vid denna korrigeringen så bör du alltså ta bort momskoden och inte använda någon alls, utan det är en ren intäktskorrigering som hålls utanför momsrapporten i sin helhet. 

 

Ha en fin helg!

/ Josefine

Jag har redan skrivit ut momsrapporten, men inte rapporterat till Skv. Men jag kan väl makulera momsrapporten och göra om en ny. Och INNAN jag skriver ut den nya momsrapporten så tar jag bort momskoderna på kontona som det berör. Och när momsrapporten är utskriven lägger jag till momskoden igen på kontot. Blir det rätt då?

Hej MariaA!

 

Du har tänkt helt rätt.

Du ångrar momsrapporten, därefter tar du bort momskoderna och skapar upp en ny. Sen kan du lägga på momskoden på kontot.

 

Återkom gärna om du har fler frågor eller funderingar.

Önskar dig en fin dag!

/Tinne

 

Hej igen,

Vilken soppa detta blev. Jag har gjort rättningar i bokslutet som också berör dessa konton och ska med i den nya momsrapporten så då får jag diffar på de rättningarna istället när jag tagit bort momskoderna. Hur ska jag göra för att det ska bli rätt?

Hej!

 

Ah okej vad synd att vårt försök till lösning inte fungerade. Då skulle jag säga att det enklaste för dig är att du går tillbaka och ändrar tillbaka bokföringskontots inställning igen. Sedan så kan du skapa ett nytt konto som heter t ex 3992 Intäktskorrigeringar eller något liknande, som inte har en momskod kopplad till sig. Då kan du använda detta kontot till att göra de korrigeringar du och jag pratat om. På så sätt får du inga konstigheter i din momsrapport, varken för korrigeringen gällande ROT/Grön teknik eller för de andra rättningar du gjort i bokslutet.

 

Ha det fint!

/ Josefine

Tusen tusen tack, för snabb och professionell hjälp!

Nu är momsen rättad och en stor börda har lättat från mina axlar.

Ni är guld värda!