Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

RobinBerggren
MEDLEM

Kostnader utbildning utanför EU

Hej!

 

Jag och en person till från mitt AB har varit i Schweiz (ej EU) på utbildning i tre dagar.

 

Jag vet hur jag bokför inköp av varor från anda EU-länder men hur jag gör nu har jag ingen koll på.

 

Jag har betalat hotell, hyrbil, bränsle samt mat med mitt privata kort och vill återbetala detta från företagskontot.

 

Hur går jag tillväga ?

 

MVH

2 SVAR 2
Josefine Johansson
MODERATOR

Hej!

 

Tack för din fråga. Alla dessa kostnader brukar normalt sätt ligga under undantagsfallen för inköp tjänst utanför EU, där säljaren skall ta ut sitt lands moms. Dessa regler finns i denna vägledningen hos Skatteverket. Denna momsen har man inte avdragsrätt för då man inte har avdragsrätt för andra länders moms. Så totala beloppet blir en kostnad för dig. Det som dock är viktigt att tänka på när det gäller utbildningskostnader är att för att det skall räknas som en konferens eller liknande så behöver man uppfylla vissa krav vilket du kan läsa om här och här.

 

Mat är vanligtvis inte avdragsgillt utan räknas som intern eller extern representation vilket du kan läsa om här men kan i vissa fall vara avdragsgillt vid samband med utbildning/konferens. Extern representation bokförs inom 607X kontogruppen och intern 763X kontogruppen. 

 

Hotell, hyrbil och bränsle kan bokföras inom 58XX kontorgruppen, tex kontona 5820 Hyrbilskostnader och 5832 Kost och logi i utlandet. Om matkostnaderna är avdragsgilla så bokförs de mot 5832 kontot. 

 

I och med att du har betalt med privata kortet så får du först bokföra upp dessa kostnader som ett eget utlägg mot ditt vanliga utläggskonto, tex 2893 i kredit och lämpligt kostnadskonto i debet. Sedan när du betalar ut detta till dig själv så bokför du mot 2893 debet och 1930 kredit och minskar skulden. 

 

Ha det fint!

Josefine

RobinBerggren
MEDLEM

Tack så mycket för hjälpen! (Jag vet, sen återkoppling)

 

/MVH