- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Prenumerera på RSS-flöde
- Markera
- Skriv ut
Krav utlägg i lönebesked
Hej,
Vi har ett litet konsultbolag, 2 anställda, jag och ägaren.
När vi gjort utlägg så har vi betalt ut detta själv direkt till oss själva och inte lagt till detta på lönebeskedet. Men är det ett krav att det måste finnas med på lönebeskedet vid typ friskvård?
Ett exempel är att vi köpte in några kablar med privat kort.
Bokförde det såhär:
K 2893 699kr
D 2641 139,80kr
D 5410 559,20kr
Sedan när jag gjorde utbetalningen så bokförde jag:
K1930 699kr
D2893 699kr
Finns det något krav eller lag på att det måste finnas på lönebeskedet? eller går det bokföra manuellt såhär?
- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Prenumerera på RSS-flöde
- Markera
- Skriv ut
Hej!
Så länge det är utlägg och inte kostnadsersättningar så verkar det inte behöva redovisas i arbetsgivardeklarationen. Detta bör i sin tur betyda att det inte krävs att redovisa det på lönebeskedet förutsatt att det inte betalas ut i samband med lönen utan vid ett separat tillfälle. Det kan dock vara bra att dubbelkolla med Skatteverket om detta även gäller vid tillfällen så som tex friskvård och liknande men det bör vara samma princip då detta är utlägg och inte kostnadsersättningar.
Ha det fint!
Josefine.
