Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Kreditera kundfaktura?

Godkväll!

Jag har en webshop där jag säljer ljus och är även agent för en ljusleverantör i England.

En kund här i Sverige köper ljus och betalar direkt till Irland och så får jag provision på det. När ljusen levereras till den svenska kunden tar jag ibland ljus därifrån och då får jag provisionen minus kostnaden för de ljus jag tagit.

Min fråga är nu:

Om jag har skickat en kundfaktura på t.ex 1000 GBP och provisionen jag får inbetalt är provisionen minus kostnaden för ljus jag tagit t.ex 800 GBP, hur bokför jag det här? Differensen på 200 GBP är ju inköp av ljus. Skall jag kreditera kundfakturan på 1000 GBP med 200 GBP? Jag vill helst inte ta bort kundfakturan för det är ju den jag fått betalt på. Jag har använt 1510 debet och 3058 kredit på kundfakturan.

Hur bokför jag mitt inköp? Det har ju inte dragits några pengar från firmakontot.

Jag vet inte riktigt hur jag skall formulera mina frågor kring det här. Hoppas någon förstår vad jag försöker fråga.

Tusen tack på förhand till den som tar sig an det här.

Yvonne

 

 

 

 

2 SVAR 2
Pacsac
CHAMPION

Så du drar inte av dina ljus på din faktura, så det finns inget dokument på inköpet utan bara en "för liten" inbetalning på din faktura.

 

På inbetalningen så får du ange det ursprungliga beloppet på din faktura sedan får du göra en kompletterande kontering; inköp EU. D.v.s. inköpskonto (D), konto 2614 (D) , 2645 (K)

 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Nä, det blev lite konstigt med denna faktura. 

Tack för tipset. Det löser problemet 🙂

Mvh Yvonne