Hej,
Jag har fått en kreditfaktura från en leverantör men de har betalat tillbaka pengarna på mitt privata konto. Jag har aktiv import från banken men det kommer inte att komma dit så hur gör jag? Den ska inte kvittas.
Med vänlig hälsning
Cecilia
Hej!
Tack för din fråga. Om du inte planerar att överföra detta till ditt företagskonto så beror det hela lite på om du har en enskild firma eller ett aktiebolag. Om du har en enskild firma så kan du bokföra detta som en manuell kontering mot 2013 egna uttag i debet och mot lämpligt kostnadskonto samt moms i kredit, för att minska den kostnad och moms du bokfört tidigare. Detta är förutsatt att du har kontantmetoden.
Hör av dig om du har aktiebolag och/eller faktureringsmetoden så kan jag förklara hur det blir då.
Ha det fint!
/ Josefine
Tack för svar 🙂 Jag har fixat detta nu men hur gör jag med den kreditfaktura som jag har lagt upp jag kan inte koppla den på något vis.
Med vänlig hälsning, Cicci
Hej!
Inga problem. Jag förstår tyvärr inte riktigt vad du menar att du inte kan koppla den på något vis. Menar du att du lagt upp fakturan i programmet men att du nu inte kan matcha den då du inte har en bankhändelse i och med att du fick tillbaka privat? I sådana fall så är det enklast att ångra fakturan genom att gå in på fakturan - Åtgärder - Ångra faktura, så att inget blir dubbelbokfört då du bokförde manuellt upp detta.
Om jag missförstått hur du menar så får du gärna återkomma med lite mer information.
Ha det fint!
/ Josefine
Copyright 2024 Visma Spcs. All rights reserved.