Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

oliwia66
UTFORSKARE

Kreditfaktura gäller tidigare räkenskapsår

Hej 

Har fått en kreditfaktura som gäller en leverantörsfaktura från förra året. Hur gör jag då?

MVH/Oliwia

3 SVAR 3
Josefine Johansson
MODERATOR

Hej!

 

Tack för din fråga. Om kreditfakturan har datum i detta räkenskapsåret som är nu så skall den bokföras i det året. Om bokslutet inte är ännu klart för föregående år så kan du bokföra den som en upplupen kostnad ex moms som minskar i det året, för att sedan göra en spegelvänd verifikation i detta året och hantera själva återbetalningen som vanligt. På så sätt så får du krediteringen i rätt räkenskapsår trots att du fick kreditfakturan i detta året. Här kan du läsa mer om upplupna kostnader. 

 

I annat fall så skall krediteringen hamna i detta året då du fick fakturan nu. 

Ha det fint!

 

Josefine

oliwia66
UTFORSKARE

Hej - tack för svar. Bokslutet är klart. Kreditfakturan ligger i år och leverantörsfakturan ligger på förra året. Kan jag göra en omvänd A-verikation eller ska jag gå in på leverantörsfakturan från förra året och kreditera den

MVH/Oliwia

Hej igen!

 

Då gör du som det första förslaget jag beskrev i mitt tidigare svar, dvs du gör en verifikation i det nya öppna året på det datum som du fick kreditfakturan. Jag tycker du bör registrera den som en leverantörsfaktura ( som en kreditfaktura då ) i systemet, men du kan självklart göra det som en manuell verifikation också om du vill. Du skall inte kreditera leverantörsfakturan i det föregående året i och med att det är låst och deklarerat, utan du registrerar kreditfakturan nu i den öppna perioden. 

 

Ha det fint!

Josefine