Hej!
Jag har fått en kreditfaktura från en av mina leverantörer och den vill jag ställa mot en av deras debetfakturor. Samtliga debetfakturor skickas digitalt till min bank för godkännande - men hur gör jag med kreditfakturan... den kan jag ju inte föra över till banken - så hur bokför jag det - en av leverantörens debetfakturor ska ju minskas med det krediterade beloppet.
Tacksam för hjälp
Jens
Löst! Gå till lösning.
Hej,
Om fakturorna kommer direkt till internetbanken från leverantören så behöver du manuellt korrigera beloppet som ska betalas. Utöver det så bör du kontakta leverantören och informera om vilken faktura som du kvittar kreditfakturan emot. Detta för att de ska göra likadant i sitt system så att du inte får påminnelse på restbeloppet på den fakturan du ändrar beloppet på.
Lycka till 🙂
//Carina
Hej Carina och tack för input - fakturorna förs inte automatiskt över till banken, utan det är jag som initierar detta - men det innebär även att innan jag för över nästa faktura, kan jag ändra beloppet manuellt och meddela leverantören vilken faktura som är justerad ... tusen tack för hjälpen
//Jens
Hej,
Om du markerar fakturor och skickar till banken som en betalfil så ska du inte behöva ändra beloppet utan du markerar även kreditfakturan. Viktigt att justera betaldatum för fakturan så att det är samma eller längre fram som den fakturan man ska kvitta mot, annars fungerar inte bevakningen hos bankgirot.
Nu har jag aldrig använt det här med att skicka betalfil från Visma då jag själv endast har en faktura i månaden, men jag tänker att det ska fungera i Visma som i andra system.
//Carina
Copyright 2024 Visma Spcs. All rights reserved.