Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

mberg_eholm
MEDLEM

Kreditfaktura

Hej,

 

Jag har fått 2 st fakturor från min fd revisor på 3500:- samt 4052:- /dvs 7552:- sammanlagt.

 

Vid senare händelser (en vecka senare) skickade han även ut en kreditfaktura på 5000:- pga ett fel han erkänt sig gjort. Jag drog då av kostnaden och betalade 2552:- dvs jag betalade inte summan på 7552:- utan skulle enkelt dra av 5000:- av den totala summan på 7552:- vilket resulterade i 2552:- 

 

hur bokför jag detta nu?

finner mkt info om hur man krediterar innan köp och hur man själv skickar kreditfaktura, men ingenting om min situation om att bokföra ett redan gjort köp förnyat behövt dra av en specifik summa (kreditfakturan) 

 

tacksam för hjälp! 
Med vänlig hälsning,

2 SVAR 2
Roffakab
CHAMPION

Hej

 

Börja med att registrera de två leverantörsfakturorna på 3 500:- respektive 4 052:-. Därefter registrerar du kreditfakturan på 5 000:- så att du har alla tre posterna i din leverantörsreskontra (Inköp/Leverantörsfakturor).

 

Därefter registrerar du betalningen på 2 552:- som en Bankhändelse så att du kan Matcha betalningen mot ovanstående fakturor/kredit.

 

Matchningen kan vara lite knepig då du måste ändra belopp enligt följande:

- Matcha betalningen (Betalning av leverantörsfaktura) mot faktura på 3 500:- och ändra betalt belopp till 3 500:-.

- Matcha (Betalning av krediterad leverantörsfaktura) mot kredit 5 000:- och ändra belopp till 5 000:-

- Matcha (Betalning av leverantörsfaktura) mot faktura på 4 052:-

- Bokför.

 

Vänliga hälsningar

RoffaK

Tack för snabbt och bra svar! 🙂

Jag tror jag löste det genom att: gå in på matchning (utdraget från banken direkt i bokföringen) kvittade med de båda fakturorna och då kände systemet av summan 2552:- som en "kvarstående skuld" och kunde då matchas med den som fanns i kontoutdraget. Hoppas jag gjorde rätt, det såg rätt ut i mitt system. 

Tack för ditt svar, trevlig söndag 🙂