Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

David Samuelson
UTFORSKARE

Kreditnota från leverantör som inte stämmer med inbetalning

Hejsan,

 

Jag har ett aktiebolag.

 

I juni 2023 köpte jag produkter från en livsmedelsföretag i Frankrike för ca. €900. Det visade sig att ett par produkter var skadade vid leverans, och jag fick en kreditfaktura på €42,13 som ersättning för de trasiga varorna. Dock fick jag inte pengarna på mitt konto förrän juni 2024, då leverantören glömde att betala tillbaka pengarna.

 

Beloppet som sattes in var €81,71 (914,16 kr), och inte €42,13. Jag har mailat leverantören och bett om tydliggörande men inte fått svar än. Kanske har de satt in för mycket pengar, eller så har jag fått pengar tillbaka för något annat.

 

Idag är dock deadline för momsredovisning för Q2-24, och pengarna från leverantören sattes i i juni. Jag behöver därför lite vägledning hur jag ska bära mig åt med denna affärshändelse.

 

  1. Kan jag bokföra kreditnotan, trots att själva notan säger €42,13 men det insatta beloppet är €81,71?
  2. Är det över huvud taget nödvändigt att bokföra kreditnotan för att kunna genomföra momsredovisningen för Q2-24? Jag antar att kreditnotan kommer att påverka momsredovisningen eftersom jag borde dra av fiktiv moms för de varorna jag fick återbetalda.

Det jag gör nu (efter att ha rådfrågat en bokförings-GPT i ChatGPT) för att inte bli sen med momsredovisningen är att matcha bankhändelsen mot konto "1680 - Andra kortfristiga fordringar" för att sedan – när jag har fått klarhet från leverantören vad beloppet är – avser jag att göra ombokning från konto 1680 till det korrekta kontot. Är detta en OK lösning?

 

Screenshot 2024-08-19 at 21.59.26.png

Screenshot 2024-08-19 at 21.59.18.png

Screenshot 2024-08-19 at 21.55.48.png

   

 

Mvh,
David

1 SVAR 1
Joachim E
MODERATOR

Hej

Jag skulle säga att du med säkerhet kan säga att delar av det beloppet du fått återbetalt är kreditfakturan så du bör matcha delar av beloppet och bokföra kreditfakturan nu. Det överstigande beloppet som du inte kan identifiera kan du lägga på konto 1680.

1. Du trycker på matcha och väljer Betalning av krediterad faktura, Välj kreditfakturan. Tryck sedan på ny bokföringshändelse.

 

2. Efter att du valt krediten och tryckt på ny bokföringshändelse, Välj övrig insättning och egen kontering och Bokför restbeloppet på konto 1680.

 

 

Genom att göra det på detta sättet så hanterar du fakturan i rätt momsperiod och kan sedan vänta in svar från leverantören vad resterande beloppet är och hur det skall hanteras. 

Önskar dig en fortsatt fin dag
/Joachim