kortsvar (obs jag är inte helt säker men kvalificerad gissning efter lite studier på nätet)ditt momsbelopp 115.20 kr är korrekt - 24% moms i Finland för etjänster - du måste registrera dig för MOSS se skatteverkets länk nedan. (kursdifferens är inte tillämpligt för momsbeloppet)
Långt svar:Jag har inte direkt erfarenhet av momssatser i olika länder och hur de hanteras i bokföringen.
Så nu GISSAR JAG litegrand - om än lite kvalificerad gissning efter att ha studerat information på skatteverkets sidor mm.
se länken till skatteverkets sida längre ned för mer info om hur man gör mer praktisk med MOSS - som det kallas
https://ec.europa.eu/taxation_customs/business/vat/telecommunications-broadcasting-electronic-servic...ovan länk visar att
momssats i Finland för etjänster till privatpersoner är 24%
24% moms/VAT på 480kr blir 115,20kr så du har fått korrekt redovisat (en del ehandelssajter har funktioner som automatiskt beräknar moms beroende på kundens hemland inom EU)
så glöm tanken om kursdifferens - den personen var nog inte insatt eller missförstod frågan.
angående att behöva registrera sig i Finland etc - så finns det regler för detta - om man använder sig av MOSS och registrerar sig och använder det i alla EU länder
så behöver man INTE registrera sig lokalt i t ex EU för de elektroniska tjänster som MOSS avser. (tror det finns någon regel också om man har hög omsättning som jag inte hittade nu)
se t ex
https://europa.eu/youreurope/business/taxation/vat/vat-digital-services-moss-scheme/index_sv.htmse också skatteverket ang MOSS och registrering
https://www.skatteverket.se/foretagochorganisationer/moms/deklareraochbetalamoms/mossredovisningavmo...du måste registrera dig se mer skatteverkets sida ovan,
se också hur man gör - t ex att man rapporterar moms i euro
- Beloppen i MOSS-deklarationen ska anges i euro och inte i svenska kronor. Har du sålt tjänster i annan valuta än euro, ska du räkna om beloppet till euro när du redovisar i MOSS-deklarationen.
- Registrering till MOSS
- Registrering till MOSS ska ske i det EU-land där du som företagare har ditt säte eller fasta driftställe. Detta land kallas för identifieringsstat. Har du ditt säte eller fasta driftställe i Sverige ska du registrera dig för MOSS i Sverige, som då blir din identifieringsstat. Du registrerar dig hos Skatteverket genom att använda e-tjänsten. Vi skickar sedan ett så kallat identifieringsbeslut till dig.
- När din registrering för MOSS börjar gälla
- Din registrering för MOSS börjar gälla från den första dagen i kalenderkvartalet efter det att ansökan kom in till Skatteverket. Om du till exempel registrerar dig hos Skatteverket den 20 februari så ska du använda MOSS för din försäljning från den 1 april.
- Om du för första gången säljer tjänster som kan omfattas av MOSS kan du dock använda MOSS från dagen för din första försäljning. Du måste i så fall registrera dig hos Skatteverket senast den 10:e i månaden efter den månad då försäljningen startade. Om du till exempel har din första försäljning den 8 januari så kan du använda MOSS från det datumet under förutsättning att du har registrerat dig senast den 10 februari.