Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Sök istället efter 
Menade du: 

Re: Kundbonus

Tänker mig nog att man borde använda ett konto för försäljningskostnader, typ 6050 debet för uppbokningen mot 24xx kredit som skuld. Vid utbetalningens så bokför men sedan rätt avstämt belopp som justerar 6050 till rätt belopp och tar bort det som bokats upp på 24xx och man lyfter ingående moms 2641... Bör väl ses som en kostnad och inte en negativ intäkt om du frågar mig. Lycka till!
Tatiana
NY MEDLEM

Konto 3700 kanske kan passa bra

Googlade lite  och enligt FAR-online så skall kundbonus bokas på kto 3732 "lämnade mängdrabatter". Vilket jag kan tycka låter rimligt om man ser det som en minska omsättning, även om jag kan tycka att det även kan vara en försäljningskostnad. Men bokföringen blir ju lite mer spännande med ett omsättningskonto. Du skall ju inte momsa den löpande då du inte upprättat någon faktura. Så jag antar att du då bör ha ett konto 3733 för "upplupna mängdrabatter" och som då saknar momsmärkning. När den sedan rapporteras så bokas det dels mot 24xx och skulden nollas bort men du gör även en omföring mellan 3733 och 3732 (som då är momsmärkt som omsättning 25%). Och jag antar att om du har olika momssatser på försäljningen som är bonusgrundande så blir det även olika momssatser på bonusarna... Vilket då skapar några konto till i 37xx-serien om du skall få momsen rätt... Lycka till!