Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Kundfaktura ej betald p.g.a konkurs - kreditera?

Hej kära Visma,

 

Jag har 2st hyresavier på totalt 25.000kr inkl moms som förser November och December månad året 2022. Dessa två fakturor kommer jag inte att få någon betalning för då företaget, som dessa är utfärdade till, har gått i konkurs.

 

Då fakturorna är bokförda för året 2022 så har jag också betalat in den moms som var tänkt att landa hos mig p.g.a dessa hyresavier (försäljning). Men eftersom att jag inte har fått betalt så har jag då också betalat in moms för något som jag inte fått mottaga.
Hur kan jag nu kreditera / få bort dessa fakturor på rätt sätt? 
Och om jag krediterar dom nu, kommer jag behöva skicka in en ny momsdeklaration för året 2022 eller kommer momsen kvittas med den moms som ligger inne just nu för Januari - Mars 2024? 🙂

 

Tusen tack!

 

 

3 SVAR 3
Joachim E
MODERATOR

Hej

Dessa fakturor skall du inte kreditera utan de skall hanteras som kundförluster i detta året. Någon ny momsdeklaration för 2022 behöver du inte göra utan detta regleras i 2024 års momsperioder. Bifogar en länk till den skriva hjälpen för kundförluster och hur du hanterar detta.

Kundförluster

Önskar dig en fortsatt fin dag
/Joachim

 

Tack Joacim för hjälpen!

Då gör jag detta . Som det låter iallafall så kommer jag att "återfå" momsen som jag tidigare betalat in?

Hej

Det stämmer den momsen kommer du kunna tillgodoräkna dig i kommande momsperiod.

/Joachim