Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Corwallyn
MEDLEM

Kundfordran och ändrad valutakurs

Hej! Jag har en enskild firma och bokför enligt kontantmetoden. Mina fakturor går till kunder utanför EU i valutan dollar. Jag matchar vanligtvis inbetalningen med fakturan manuellt när pengarna kommit in på kontot.

Pga anledning som är utredd med supporten fick min senaste faktura (på 30 dollar) en kopplad verifikation som ser ut så här:

3045K 308,84 (försäljning tjänst utanför EU momsfri)

1510D 308,84 ((kundfordringar)

När jag nu ska bokföra inbetalningen är är jag osäker på hur jag ska få det att stämma med valutakursens förändring. Skulle någon vänlig själ kunna berätta vilka konton jag ska lägga D och K på så att det blir rätt?

Inbetalningsinfo enligt följande (SEK):

Motvärde: 312,96

Nettobelopp (in på kontot): 252,96

Bankavgift: 60

Jag undrar också hur jag gör rent praktiskt för att koppla ihop den automatiskt skapade verifikationen med den nya. Ska jag som vanligt gå via "Ny bankhändelse" och matcha fakturan manuellt?

Tack på förhand!

1 SVAR 1
Joachim E
MODERATOR

Hej

Har du inte insättningen under kassa- och bankhändelser och fakturan är skapad i e-Ekonomi kan du registrera betalningen via menyn försäljning och kundfakturor. Klicka på raden med den kundfakturan du vill registrera en betalning för. Använd knappen åtgärder och välj registera inbetalning.
Fyll sedan in fälten jag markerat i nedan bild och bokför händelsen.

1.png

Systemet kommer kontera den händelsen på följande sätt. (Summan på kundfordringar stämmer inte helt med ditt belopp så bortse från den raden)

2.png

Önskar dig en fortsatt fin dag.

Joachim